BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oroszország elismerte: az ukránok lelőttek egy A–50 felderítő repülőgépet

Oroszország elismerte, hogy az ukrán hadsereg lelőtt egy felderítő repülőgépet – számolt be több sajtóorgánum.

A moszkvai bíróság távollétében letartóztatási parancsot adott ki Nyikolaj Dzjaman, az ukrán AFU ezredes ellen terrorcselekmény vádjával. A nyomozás szerint az ukrán hadsereg (AFU) 138. légvédelmi rakétadandár parancsnoka február 23-án utasította beosztottait, hogy lőjék le az orosz légierő egyik repülőgépét.

Egy Beriev A–50 típusú gép repül a Kreml és a Vörös tér felett Moszkva belvárosában a náci Németország felett aratott második világháborús győzelem 75. évfordulója alkalmából / Fotó: AFP

„A fenti akciók a személyzet 10 tagjának halálához és a repülőgép megsemmisüléséhez vezettek” – áll a bíróság közleményében. Dzjaman így felkerült a szövetségi körözési listára.

Az A–50U az A–50 felderítő repülőgép modernizált változata. Előállítási költsége meghaladja a 300 millió dollárt. Az ilyen gépeken lévő berendezések egyszerre több tucat célpontot képesek követni az égen és a földön. Ez volt a második felderítőgép, amelyet az AFU lelőtt. Az elsőt január közepén iktatták ki az Azovi-tenger felett.

Mint korábban megírtuk, az ukrán hadsereg az ukrán titkosszolgálattal együttműködve február 23-án, pénteken este lelőtt egy orosz A–50-es repülőgépet az Azovi-tenger felett. Oroszországnak csak 9 ilyen repülőgépe volt, de nem mindegyik harcképes. Korábban, január közepén az ukrán vezérkari főnök, Valerij Zaluzsnij számolt be arról, hogy a légierő megsemmisített egy A–50-es orosz kémrepülőt és egy Il–22-es vezérlési központot, ami elemzők szerint gyengítheti az orosz légierő hatékonyságát.

Az A50-es elvesztése sokkal érzékenyebben érinti az orosz haderőt, mint elsőre gondolnánk. Ezekből a gépekből a háború kezdetén is csak mindössze 15 állt az orosz légierő rendelkezésére. A darázs becenevet viselő, a NATO-n belül pedig Mainstay néven ismert A–50-es egy légi figyelmeztető és vezérlő rendszer (AWACS), míg az Il–22-es egy légi vezérlőközpont. Az A–-50-eseket a Beriev nevű cég gyártja Taganrog közelében, és az 1980-as évek közepén álltak szolgálatba. A módosított A-50U típus pedig 2011 óta szolgál az orosz légierőnél.


 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.