BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oroszország elismerte: az ukránok lelőttek egy A–50 felderítő repülőgépet

Oroszország elismerte, hogy az ukrán hadsereg lelőtt egy felderítő repülőgépet – számolt be több sajtóorgánum.

A moszkvai bíróság távollétében letartóztatási parancsot adott ki Nyikolaj Dzjaman, az ukrán AFU ezredes ellen terrorcselekmény vádjával. A nyomozás szerint az ukrán hadsereg (AFU) 138. légvédelmi rakétadandár parancsnoka február 23-án utasította beosztottait, hogy lőjék le az orosz légierő egyik repülőgépét.

Egy Beriev A–50 típusú gép repül a Kreml és a Vörös tér felett Moszkva belvárosában a náci Németország felett aratott második világháborús győzelem 75. évfordulója alkalmából / Fotó: AFP

„A fenti akciók a személyzet 10 tagjának halálához és a repülőgép megsemmisüléséhez vezettek” – áll a bíróság közleményében. Dzjaman így felkerült a szövetségi körözési listára.

Az A–50U az A–50 felderítő repülőgép modernizált változata. Előállítási költsége meghaladja a 300 millió dollárt. Az ilyen gépeken lévő berendezések egyszerre több tucat célpontot képesek követni az égen és a földön. Ez volt a második felderítőgép, amelyet az AFU lelőtt. Az elsőt január közepén iktatták ki az Azovi-tenger felett.

Mint korábban megírtuk, az ukrán hadsereg az ukrán titkosszolgálattal együttműködve február 23-án, pénteken este lelőtt egy orosz A–50-es repülőgépet az Azovi-tenger felett. Oroszországnak csak 9 ilyen repülőgépe volt, de nem mindegyik harcképes. Korábban, január közepén az ukrán vezérkari főnök, Valerij Zaluzsnij számolt be arról, hogy a légierő megsemmisített egy A–50-es orosz kémrepülőt és egy Il–22-es vezérlési központot, ami elemzők szerint gyengítheti az orosz légierő hatékonyságát.

Az A50-es elvesztése sokkal érzékenyebben érinti az orosz haderőt, mint elsőre gondolnánk. Ezekből a gépekből a háború kezdetén is csak mindössze 15 állt az orosz légierő rendelkezésére. A darázs becenevet viselő, a NATO-n belül pedig Mainstay néven ismert A–50-es egy légi figyelmeztető és vezérlő rendszer (AWACS), míg az Il–22-es egy légi vezérlőközpont. Az A–-50-eseket a Beriev nevű cég gyártja Taganrog közelében, és az 1980-as évek közepén álltak szolgálatba. A módosított A-50U típus pedig 2011 óta szolgál az orosz légierőnél.


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.