BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FARNBOROUGH, UNITED KINGDOM - JULY 23: A Royal Danish Air Force F-16 aircraft performs a demonstration flight during the Farnborough International Airshow at Farnborough International Exhibition & Conference Centre in Farnborough, United Kingdom on July 23, 2024. The 5-day event, located southwest of London at an airport typically used for private jets, is expected to attract some 75,000 visitors and 1,200 exhibitors. Rasid Necati Aslim / Anadolu (Photo by Rasid Necati Aslim / ANADOLU / Anadolu via AFP)

A politikusok erőltetnék az ukrán F-16-osok bevetését, de az nem olyan egyszerű

Az F–16-osok megérkezése nem hoz gyökeres változást Ukrajnában, csak egy hosszú folyamat kezdetét – Kijev integrálódását a NATO-struktúrákba – jelenti – mondta az egyik amerikai tábornok. Antony Blinken amerikai külügyminiszter szerint mindenesetre idén nyáron már F–16-osok repkednek az ukrán légtérben.

Nyugaton a NATO-szükségletekre dolgozó hadiipari nagyvállalatok a szükségest a hasznossal összekötve úgy javítják a védelmi képességeket, hogy Ukrajna, az ukrán-oroszországi háború tanulságait is számításba veszik. Zelenszkij ukrán elnök és vezetői köre, a hadsereg nagy reményeket fűz a több mint száz darab beígért használt F-16-os Fighting Falcon, vagy Viper nevű, többcélú könnyű, egy hajtóműves vadászbombázó hadrendbe állásához.

ukrán FARNBOROUGH, UNITED KINGDOM - JULY 23: A Royal Danish Air Force F-16-os aircraft performs a demonstration flight during the Farnborough International Airshow at Farnborough International Exhibition & Conference Centre in Farnborough, United Kingdom on July 23, 2024. The 5-day event, located southwest of London at an airport typically used for private jets, is expected to attract some 75,000 visitors and 1,200 exhibitors. Rasid Necati Aslim / Anadolu (Photo by Rasid Necati Aslim / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Egy F–16-os az égbolton / Fotó: AFP

Nehogy azt gondolják, hogy az F–16-osok megérkezése Ukrajnában gyökeres változást hoz, csak egy hosszú folyamat kezdetét – Kijev integrálódását a NATO-struktúrákba – jelenti

– figyelmeztet az amerikai James Hecker tábornok, a NATO-légierő parancsnoka.

Zelenszkij legalább 128 ukrán F–16-ost szeretne

A politikusok siettetnék a folyamatot. Antony Blinken amerikai külügyminiszter szerint idén nyáron már F–16-osok repkednek Ukrajna légterében. Kosztjantin Krivolap ukrán szakértő szerint a nyolc, Dániában tanuló ukrán pilóta augusztusban, a 12, Amerikában kiképzendő pilóta szeptemberben ülhet gépre. Ukrajna 18 bevethető F–16-osa mindaddig Lengyelországban marad, amíg a feltételek nem engedik meg a hazai állomásoztatást. 

„Túl kevesen vannak és túl idős típusok. Oroszországnak legalább 300 ilyen kategóriájú gépe van, amellyel szemben Ukrajnának legalább 128 F–16-ost kellene kiállítania” – mondta Zelenszkij ukrán államfő.

A fő gondnak azonban most nem is a gépek tűnnek, hanem inkább a pilóták. Kiképzésük a jelek szerint lassabban halad a tervezettnél. Az okok sokrétűek. A megfelelő nyelvtudás hiányától, fegyelmi problémákon és a tapasztalatlanságon át egészen a technikai-technológiai háttér idegenségéig sok nehézséggel kell megküzdeniük. 

Nagy ellenfél az idő is: hónapok alatt kellene megtanulniuk azt, amire a környező, a NATO-államoknak évtizedek álltak a rendelkezésükre.

A Northrop Grumman kifejlesztette-gyártja-korszerűsíti a légi fölényt biztosító eszközöket. A többi között az F–16-osok számára az AN/APG 93 Scalable Agile Beam Radar-rendszert és az integrált új Viper Electronic Warfare Suite-t (a Viper elektronikus hadviselési csomagját) alkotta meg, a radarral az F–16-osok új szeme-füle élesedik, a másik rendszerrel pedig az ellenséges elektronikus rendszerek elleni védekezés eszköztára bővül – ígérik a Northrop hadmérnökei.

Fejlesztik az F–35-ösöket is 

A másik fejlesztés az F–35-ösök köré épül. Ötvözni igyekszik a hagyományos, ember vezette repülőgépeket a drónok alkotta rendszerekkel. Azaz a jövő harcigép-századai – általában egy tucatnyi gép alkot egy századot – ember vezette, egyre inkább irányító, semmint közvetlen harcérintkezést felvevő gépekből és az őket védő-kiszolgáló ember nélküli harci gépekből állnak. Utóbbiakat Loyal Wingman, azaz „lojális pilóta” néven is emlegetik.

Ez a vegyes csapat a jövő légifölény-, légtér-védő ereje – mondják a szakértők. Az ember nélküli repülőgép előnyei között emlegetik a pilótafáradtság, az emberi hibák kiküszöbölését, a könnyebb súlyt. A hagyományos harci gépeken az össztömeg körülbelül egynegyedét csak a pilóta, az ember kényelmét-létezését biztosító berendezések teszik ki. A drón jobban manőverezhető, mert a forduláskor keletkező erők (G-force, az embernél a 9G a felső határ) nem hatnak a rendszereire. Az ilyen nagy méretű, több tonnás felderítő-védő-légiharc-földi-csapásmérő drónok fejlesztése szorosan összefügg a mesterséges intelligencia (MI) elemeinek beépíthetőségével is.

A Northrop Grumman, az amerikai repülőgép- és rakétagyártás egyik óriása például a légierő hagyományos légifölény-koncepciója jegyében a harcigép-fejlesztésben az új irányok mellett a meglévő két alaprendszer, az ötödik generációs F–35-ös és a negyedik generációs F–16-os köré építendő-korszerűsítendő eszközökben gondolkodik. A NATO-államok légi erejében például arra számítanak, hogy az F–16-os könnyű, többcélú harci gép még sok évig szolgál, így mindenki jól jár, ha új, ki nem próbált géptípusok helyett a meglévő, jól bevált, harcokban bizonyított géptípusok korszerűsítésére összpontosít.

An Iraqi air force F-16 fighter aircraft is displayed during an air show at the Balad Air Base north of Baghdad on April 24, 2024, to mark the 93rd anniversary since the founding of the Iraqi air force in 1931. (Photo by AHMAD AL-RUBAYE / AFP)
Fotó: AFP

Hatalmas piacuk van még az F–16-osoknak is

Az Ukrajnának szállítandó F–16-osok – a Block 25-ig terjedő, első A/B variánsok – amúgy nem tartoznak a legújabb típusmódosítások közé. Az adományozók (Norvégia, Dánia, Belgium, Hollandia) nagyrészt „minőségi cserére” készülnek, ezért korábbi típusú F–16-osaikat, amelyek több évtizedig szolgálták őket, lecserélik a jövő meghatározó gépének tartott F–35-ösökre. Ezekből kap Ukrajna is

Közben számos NATO-állam megtartja, vagy éppen korszerűsítésképpen megvásárolja másod-, harmadkézből az F–16-osokat, amelyek meghatározó szerepet játszottak-játszanak az újabb, kelet-közép-európai NATO-tagok szovjet–orosz géptípusairól a nyugatiakra való átállásban, például Romániában.

Az F–16-osok másod-, harmadlagos piacát pedig főként az anyagieszköz-hiányos afrikai, „harmadik világbeli” államok alkotják, amelyek nem röstellik használni az „urak által levetett”, de még jó állapotú gépeket, amelyek élettartama akár a fél évszázadot is meghaladhatja. Az F–16-os a világ egyik legelterjedtebb többcélú vadászbombázója, eddig több mint 4600 darabot gyártottak le belőle az ötvenéves konstrukciót megalkotó General Dynamics, majd a Lockheed Martin üzemeiben.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.