BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre veszélyesebb repülni Ázsia és Európa között

A közel-keleti konfliktus miatt több légitársaság Afganisztán felé terelte az utasszállító repülőit. Az afgán légtérben azonban nincs légiirányítás, ráadásul szélsőséges csoportok bármikor megtámadhatják a menetrend szerinti járatokat. A pilóták aggódnak.

Afganisztán légterét három évig nem használták a légitársaságok, mivel kevésbé tartották biztonságosnak. A kocka nagyot fordult,  immár az afgán légtér vált favorittá a közel-keleti térség átrepülésére. Az ok az izraeli háború, az Izrael és Irán, valamint utóbbi szövetségesei, a Hezbollah, a Hamász és a jemeni húszik közti konfliktus.

A British Airways és a Lufthansa is sűrítette járatait Afganisztán felett, miután felértékelődött az afgán légtér relatív biztonsága.
An Airbus A321-231 from Lufthansa takes off from Barcelona airport in Barcelona, Spain, on January 9, 2024. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A British Airways és a Lufthansa is sűrítette járatait Afganisztán felett, miután felértékelődött az afgán légtér relatív biztonsága / Fotó: AFP

A légitársaságok az Ázsia és Európa közötti járataikat három évvel ezelőtt terelték el az afgán légtérből, amikor a tálibok átvették Afganisztán felett a hatalmat az amerikaiaktól. A konfliktusok alakulásával azonban „változott a számítás arról, hogy melyik légteret érdemes használni. A légitársaságok igyekeznek a lehető legjobban csökkenteni a kockázatot, és az Afganisztán feletti átrepülést jelenleg biztonságosabb megoldásnak tartják az Irán és Izrael közötti feszültségek miatt” – magyarázta Ian Petchenik, a Flightradar24 járatkövető szervezet szóvivője a Reutersnek.

Sok légitársaság jutott erre a következtetésre, közük a Lufthansa, a Singapore Airlines, a British Airways, a Turkish Airlines, a Thai Airways, a tajvani EVA és az Air France-KLM.

Augusztus második hetében több mint hétszer annyi járat repült Afganisztán felett, mint egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban.

Az utasszállító repülőgépek azóta járnak újra az afgán légtérben, hogy Irán rakétazáport zúdított Izraelre áprilisban. A járatok száma pedig azután növekedett meg Afganisztán felett, hogy július végén megölték a gázai Hamász terrorszervezet politikai vezetőjét és a libanoni Hezbollah milícia egyik fontos parancsnokát. Az utóbbi meggyilkolását Izrael elismerte, az előbbit pedig nem kommentálta. Irán ezután bejelentette, hogy megtorolja a támadásokat.

Irán Izrael ellen: hogyan alakulhatna a totális háború?

A két országnak nincs közös határa, így elsősorban légi háború alakulhat ki a felek között. Bár az iráni hadsereg technológiai hátrányban van, a feltételezések szerint tetemes mennyiségű rakétát és drónt halmozott fel.

Aggódnak a pilóták az afgán légtérben való repülés miatt

Az útvonalak megváltoztatását az is elősegítette, hogy a légi közlekedési szabályozó hatóságok enyhítettek az Afganisztánra vonatkozó iránymutatásokon. Az illetékes amerikai hivatal (FAA) július elején megengedte, hogy az utasszállítók alacsonyabb magasságban repülhessenek Afganisztán északkeleti részén, a Wakhan-folyosó felett, amelyet a Tádzsikisztánból Pakisztánba való átkelésre használnak.

légi, útovonal, afganisztán, irán, bangkok, bécs, saját grafika
 

Az OpsGroup repülésbiztonsági csoport azonban júliusban arról tájékoztatott, hogy 

hiába használja egyre több járat az afgán légteret probléma nélkül, semmi sem garantálja a személyzet és az utasok biztonságát kényszerleszállás esetén.  

Otjan de Bruin, az Európai Pilótaszövetség (ECA) vezetője szerint a pilóták aggódnak, köztük ő is. „Minden alkalommal, amikor ott repülök, kellemetlenül érzem magam, mert egy olyan konfliktusos terület felett repülök, ahol valójában nem tudom, hogy mi történik.” Mint mondta, 

az a légitársaságok felfogása, hogy minden „addig biztonságos, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik”.

Az európai repülésbiztonsági szabályozó hatóság (EASA) tájékoztatása szerint szélsőséges, nem állami szereplők, csoportok továbbra is aktívak a területen, és megtámadhatnak a légi forgalomhoz köthető létesítményeket.

Az utasszállítók légi forgalmi irányítás nélkül repülnek az afgán légtérben

Mivel Afganisztánban nincs légi forgalmi irányítás, a pilóták rádión kommunikálnak egymással a balesetek elkerülésére az ENSZ légi közlekedési szervezete (ICAO) és az afganisztáni polgári légi közlekedési hatóság protokolljának megfelelően.

Mivel hiányos a nemzetközi szabályozás a biztonságos légterek meghatározására, a biztonsági kockázatokat és az anyagi hasznot mérlegelve főként az egyes légitársaságok döntésén múlik a használt légifolyosók kiválasztása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.