A töltőpontok számának növekedése 2023-ban erőteljes volt, 65 százalékkal nőtt, miközben a legtöbb régióban enyhe csökkenést tapasztaltak a járműtöltőpont arányban – derül ki a Roland Berger EV-trendekről szóló friss tanulmányából, amely 16 ezer fős felmérésen és széles körű iparági interjúkon alapul. Erőteljesen növekedett a gyorstöltők aránya is, ennek köszönhetően a fogyasztók 81 százléka szerint az EV-töltés könnyebbé vált az elmúlt hat hónapban.
A globális e-mobilitási helyzet változatos képet mutat. Az érett piacok csökkentik vagy megszüntetik az EV-k direkt vásárlástámogatását, de a kevésbé érett piacok, például Dél-Európában, most az infrastruktúra bővítését és az EV-értékesítést hangsúlyozzák – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. Hozzátette: további tényező a belső égésű motoros járművek és az EV-k közötti költségparitás felé való lassú haladás.
Lehet, hogy 2023-ban Kína összpontszáma az indexben nem emelkedett, de a rangsor élén lévő ország előnye nem csökkent, mivel az EV-értékesítések és a töltőinfrastruktúra terén továbbra is erőteljes növekedést mutat. Legközelebbi versenytársai
pontszámai vagy megtorpantak, vagy csökkentek, és ez a tendencia 2023-ban is megfigyelhető volt a legtöbb fejlett piacon. Eközben a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia fejlődő piacai gyors növekedést mutatnak az EV-eladások terén, és felzárkóznak a vezető nemzetekhez.
Az Egyesült Államok az EV-töltési index legutóbbi kiadásában a második helyen végzett, köszönhetően az értékesítések folyamatos növekedésének 2023-ban, beleértve az egyre népszerűbb plug-in-hibrideket is. A nyilvános töltőhálózat növekedése nem tartott lépést, bár az otthoni töltéssel rendelkező amerikai EV-tulajdonosok igen magas aránya csökkenti a nyilvános hálózattól való függőséget. Eközben az e-mobilitás folyamatos szövetségi támogatása nagyban függ a 2024. novemberi amerikai választások eredményétől.
Minél nagyobb az e-autó futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. A használt elektromos autók aksiteljesítményének csökkenése ugyanakkor attól is függ, hogyan töltötték a járművet. A használt piacon a Tesla Model 3 viszi a prímet, a magyarok többsége ugyanakkor BMW i3-t venne, már ha lenne erre pénze – egy felmérés szerint ugyanis mindössze 4 millió forintot költene erre.
Az EV-töltési piac élénk, számos új vállalat lépett be mind az érett, mind a fejlődő régiókban egyaránt. Az OEM-gyártók világszerte egyre nagyobb mértékben vesznek részt a töltési megoldásokban, akár saját márkás hálózataikon keresztül, akár másokkal konzorciumokban együttműködve. Ez különösen igaz a kevésbé fejlett piacokra, ahol az infrastruktúra bővítésével ösztönözhetik az elektromos járművek értékesítését.
A díjfizetéssel kapcsolatos megoldások bevonása minden régióban egyre népszerűbbé válik, és a piaci szereplők folyamatosan tesztelik az új üzleti modelleket és technológiákat – mondta Schannen Frigyes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.