Jó néhány nagy brand szövetkezett, hogy közösen egy olyan online felületet hozzanak létre, ahol a vevők megrendelhetik a terméket. Használat után a csomagolást begyűjtik, akár házhoz is mennek érte, és az így visszagyűjtött dobozokat, tartókat újra felhasználják – tehát nem újrahasznosítják, hanem alapos fertőtlenítés után újra abban küldik ki a terméket más vevőnek. Egy-egy doboz nagyjából száz újrahasználást bír ki. A tavasszal induló pilot projekthez olyan márkák csatlakoztak, mint a Haagen-Dazs, a Gillette vagy a Pantene. A Loop elnevezésű site-ot működtető TerraCycle többek között a Procter & Gamble-vel, a Unileverrel, a Pepsivel és a Nestlével együtt dolgozta ki a projektet. Egyelőre csak a New York és Párizs környékén élőknek lesz elérhető a zero waste elveket követő szolgáltatás. A Loop egyébként a szállításban a UPS-vel működik együtt.
Míg az újrahasznosítás nagyon fontos a nagy fogyasztási termékeket gyártó cégek életében, a módszer nem a probléma gyökerénél kezeli a hulladékkérdést – mondta Tom Szaky, a TerraCycle alapítója és társigazgatója az amerikai Fast Company fogyasztói magazinnak. A projekt egyik partnereként működő cég egyébként arról ismert, hogy nehezen újrahasznosítható anyagokat használ fel újra.
Amit ma csinálunk, az az, hogy a világ legnagyobb beszállítói láncát működtetjük: begyűjtjük a műanyaghulladékot, hogy újrahasznosítsuk, végül ennek a jó része mégis a tengerek, óceánok mélyén köt ki, így hiába tisztítjuk a vizeinket, ez nem fogja megoldani a problémát – magyarázza Szaky. – Itt jön a képbe a Loop: a mi szemléletünkben a környezetszennyezés alapja nem a műanyag maga, hanem az, hogy mindent csak egyszer használunk. Ezen próbál változtatni a Loop.”
A TerraCycle a Procter & Gamble-lel, a Nestlével, a Pepsivel, a Unileverrel, és további több mint egy tucat nagy céggel dolgozott együtt az elmúlt egy évben a platform létrehozásán. A csomagolásokat úgy tervezték, hogy száz vagy annál is több újrahasználást is kibírjanak. A Loop netes felületén lehet majd megrendelni a termékeket. Egy szájvíz vagy dezodor esetében például a vásárló depozitot fizet a dobozért, majd a megrendelést a UPS szállítja ki a szokásos kartondoboz helyett egy nagy táskában, amelyet ott is hagy a vevőnél, aki a dobozokat kiüríti és visszateszi a hordozótáskába, amikor pedig az megtelik, a Loop oldalán megrendeli az elszállítást.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.