Számottevő bevételhez jutottak a 2020 novemberében másodszor is kényszerpihenőre ítélt színházak a pandémia miatt megnyitott online csatorna, a streamelt előadások révén. A virtuális nézőterek nem zárnak be az eSzínház csütörtök esti évadzáró előadása után sem.
Őszig „nyáresti vetítéseket” tartanak, szeptemberben megrendezik az első eSzínházi Fesztivált, és tovább bővítenék a bérletes előfizetők körét, valamint a rögzített előadások kínálatát
– mondta az eSzínházat működtető nonprofit szervezet, az Alapítvány a Magyar Színházakért kuratóriumának elnöke, Légrádi Gergely a Világgazdaságnak.
Az egyelőre háromszereplős piacon a tavaly szeptemberben startolt eSzínház vált vezetővé.
Az elmúlt kilenc hónapban közel 200 ezer jegyet értékesített több mint 30 szerződéses partnere 250 előadására,
amelyeket – néhány archív felvételtől eltekintve – full HD felbontásban közvetítettek. (A másik két szereplő a SzínházTV és a Jegymester.)
A nézők tényleges száma az eladott jegyek 2-2,5-szerese lehet, miután egy e-színházjeggyel többen is a képernyő elé ülhetnek. A szezon egészében az online előadásokra decemberben, a családi és céges ajándékvásárlások idején volt a legnagyobb az igény. Állandó közönséget jelentettek a külföldön élő magyarok is.
A jegyek 10-20 százalékát külföldön vásárolják, tavaly szeptember óta 125 országban nézték meg az eSzínházból streamelt előadásokat. Ez a hatalmas siker rendkívüli motiváció a társulatoknak is.
Hasonlóan nagy az érdeklődés a vidéki színházak előadásai iránt a belföldiek körében is, sőt, a két erdélyi színház, a nagyváradi és a marosvásárhelyi bemutatóira folyamatosan jól fogynak a jegyek – tájékoztatott Légrádi Gergely. Az eSzínház működtetői büszkék rá, hogy
a járvány időszakában a nehéz helyzetbe került színházi szakmának komoly anyagi segítséget jelentett az új platform,
és arra is, hogy eközben még jótékonykodni is tudtak, például a Radnóti Színház kezdeményezésére több száz jegyet ajándékoztak négy Covid-kórház dolgozóinak – hangsúlyozta Légrádi Gergely. Májusban, a járványügyi korlátozások enyhítése után kinyithattak volna a színházak, ám a többség mégsem élt ezzel a lehetőséggel, mert az évad végén, a védettségi igazolványhoz kötött színházlátogatásoknál már kockázatosnak tűnt zárt térben közel engedni egymáshoz a nézőket, veszteséget termelni pedig senki sem akart.
A pandémia idején az eredetileg vártnál is több, egyelőre nem számszerűsített bevételt termelő virtuális előadásokat eddig kárenyhítő, mostantól viszont pluszbevétel-termelő lehetőségként működtetik majd.
A keresletet hosszú távon garantálja, hogy az eSzínház előadásaira jegyet vásárlók 50-60 százaléka nem ment volna el abba a színházba, amelybe e-jegyet váltott. Vagyis
az online csatorna kimutatottan pluszközönséget hozott, és hozhat a jövőben is a színházaknak.
A hibrid rendszer, a színházi élet digitalizációja már a koronavírus-járvány megjelenése előtt is tervbe volt véve, az eszközöket, illetve a kínálatot a karanténidőszakban olyan gyorsan és olyan széles körben lehetett ismertté tenni, hogy az átírt minden korábbi prognózist.
A medián jegyár 3900 forint volt az eSzínházi előadásokra, a havi előfizetés 5990 forint, nyárra – korlátozott számban – 4990. A nettó jegyárbevétel összegének 70-90 százalékát minden előadás után kifizeti az alapítvány a színházaknak, amiből azok többek között a jogdíjakat is fedezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.