Az év végén, de legkésőbb 2020 januárjában forgalomba áll az első tizenegy KISS emeletes vonat a főváros elővárosi vonalain, amelyeken 2021-ben újabb nyolc korszerű, kétszintes, Stadler-gyártmányú jármű jelenhet meg. A kifejezetten a MÁV-Start igényeire szabott szerelvényeknek mintegy ezer kötelezően teljesítendő nemzetközi feltételnek kell megfelelniük, egyebek között az átjárhatósági kritériumoknak (TSI) a biztonságos működés, a kockázatkezelés vagy az akadálymentesítés területén. Ezek teljesítése után következhet a nemzeti hatósági jóváhagyás – magyarázta Wolfgang Bösch, a Stadler műszaki projektvezetője fehéroroszországi sajtótájékoztatóján.
A budapesti elővárosi vasútforgalomban negyven nagy kapacitású, legalább 600 ülőhelyes járművet kell beszerezni, ezt a következő hat év alatt teljesítenék – erről Kormányos László, a MÁV-Start értékesítési igazgatója beszélt. Ismertette, hogy a beszerzésről 2017-ben született egy nyolcéves keretmegállapodás, amelynek értelmében negyven jármű hívható le. Ebből már tizenegy plusz nyolc szerelvényre van szerződés, de a második, huszonegy járműre vonatkozó ütem is előkészítés alatt van.
Az első ütemben érkező tizenkilenc vonat a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon szállítja majd az utasokat, a másodikban érkezők pedig a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon.
Ezzel az összes hagyományos ingavonatot kiváltanák Budapest elővárosában, és egységessé válna a szolgáltatás is.
A minőségjavítást szolgálja, hogy amint a projekt lezárásával hadrendbe állnak a FLIRT-nél háromszor nagyobb kapacitású, 600 utas szállítására képes KISS-ek, az előbbieket más vonalak menetidejének javítására használják majd. A tervek szerint a 2021 után érkező emeletes vonatokat a nyári időszakban a balatoni és a velencei-tavi viszonylatokon is kihasználnák, de a tanítási időszakban és a forgalmasabb periódusokban a kelet-magyarországi szakaszokon is bevetnék a jelenleg a fővárosi elővonalakon futó FLIRT-vonatokat.
Az igazgató kiemelte, hogy az új vonatok három jelentős innovációt hoznak.
Mint Wolfgang Bösch, a Stadler műszaki projektvezetője hangsúlyozta, a társaság stratégiai célja, hogy lehetőleg minél több magyar beszállítója legyen. A forgóvázakat ennek megfelelően teljes egészében Szolnokon szerelik össze, az utastájékoztató rendszert is hazai cég fejleszti, de a féksatu és a vonatbefolyásolási rendszer is magyar vállalattól érkezik. Az utóbbi teszi lehetővé, hogy a felújított hazai vonalakon ténylegesen is kihasználható legyen a 160 kilométer per órás engedélyezett sebesség. Mindezek mellett a KISS motorvonatok betétkocsijait a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik össze, és az üzembe helyezés is itt történik. A Stadler összességében 35 százalékos hazai beszállítóaránnyal számol. Az első KISS kocsik futópróbái három-négy hét múlva kezdődnek meg, a párhuzamosan több országban zajló típustesztekre öt járművet használnak majd.
A Minszktől mintegy 30 kilométerre található fanipoli üzem alapkövét 2012-ben rakták le, a gyártás 2014 májusában indult, és öt éven belül a Stadler második legnagyobb gyárává vált. Évente 300 kocsiszerelvényt tudnak legyártani a 35 ezer négyzetméteres üzemben, amelyet az év végére 45 ezresre bővítenek, s kapacitása ezzel 400 kocsira bővül. A KISS vonatok mellett a szentpétervári villamosokat, az új minszki metrókocsikat is itt készítik, de gyártanak hálókocsikat is Azerbajdzsánnak és villamosokat Bolíviának. A fehéroroszországi gyárban 1200 dolgozója van a 8500 fős Stadlernek. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.