Az első vonat kigördülésekor Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, eddig 6 motorkocsi, 24 szerelvénykocsi érkezett. Az első körben 11, egyenként 600 személyes vonat készül el Dunakeszin – a gyártóbázison 80 főnek ad munkát a projekt. Tuzson Bence a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy néhány éve a dunakeszi gyár még kongott az ürességtől, most pedig tele van megrendeléssel – ma 640-en dolgoznak a gyárban, amely bármilyen vasúti feladatot el tud végezni, ami azt jelzi, a gyár jól kapcsolódott az Irinyi terv célkitűzéseihez.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára arról beszélt, hogy az emeletes Kiss vonatok ugyanúgy jelképeivé válnak majd a magyar vasút megújulásának, mint ahogy egy évtizede annak számítanak a szintén hazai gyártású Flirt motorvonatok is. A magyar vasútépítés tradíciói erősek, a következő 1,5-2 évben az utasok az újabb megújulást tapasztalják majd. Az elővárosi vonatok kihasználtsága visszaigazolja azt, hogy ebbe az irányba kellett lépni. Az államtitkár újabb feladatként szabta meg a vonatpark egységesítését.
A szerelvények azonos utaskényelmi kiegészítőket (például hálózati konnektorokat) kapnak, majd, míg a technológiai megújítás terén 59 járművet szerelnek majd fel a legkorszerűbb vonatbefolyásoló eszközzel, aminek révén ezek a szerelvények 160 km/órás sebességgel tudnak majd közlekedni.
Az új szerelvények fogadására a vasúti pálya megújítására is szükség van – a főváros környéki vonalakon a jövő év végéig 110 kilométeren újulnak meg a sínek. Még idén átadják a Kelenföld-Százhalombatta közötti 24 kilométeres felújított szakaszt, majd jövőre Pusztaszabolcsig ér majd a felújított szakasz, s ugyancsak jövőre fejeződik be a Rákos-Hatvan vonal megújítása. Mosóczi László szerint a vidéki városokban is folynak fejlesztések – szeretnének előrelépni például az indtemoduláris központok kiépítése terén.
A Dunakeszi gyártelepről kigördülő Kiss vonatok most futópróbákra Csehországba és Németországba indulnak. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére elmondta, a tervek szerint az ősszel már a magyar vonalakon is találkozhatunk Kiss-próbajáratokkal, ám ehhez a vonalakat is fejleszteni kell, hogy az új járművek gyorsaságát kihasználhassák és tartani tudják a menetrendet, ezzel komoly minőségjavulást érjenek el. A tervek szerint az új szerelvények 2020 januárjában-februárjában állhatnak üzembe a Budapest-Vác-Szon és a Budapest-Cegléd-Szolnok útvonalon, ahol évente jelenleg 12.5-12,5 millió utas utazik. Emellett – főként a nyári szezonban – Kőbánya-Kispestről vagy Kelenföldről indulva a balatoni vonalakon tudnak majd tehermentesíteni.
Homolya Róbert értékelése szerint versenyben van a MÁV, egy fenntartható, az utasokért harcba induló társasággá szeretnének fejlődni. A kormány szeretné egységesíteni a személyszállítást, ennek a gerince pedig a vasút lenn. Ennek a bizalomnak szeretnénk megfelelni, de erre még nem teljesen vagyunk készen – ismerte el az elnök-vezérigazgató, hozzátéve, hogy az új Kiss szerelvények ebben is segíthetnek.
A vasúti forgalom fele a budapesti agglomerációban bonyolódik, a 11 és a pluszban megrendelt 8 Kiss a teljes Flirt flotta felét tudja kiváltani – érzékeltette a kapacitásokat a MÁV első embere, hozzátéve, hogy reméli, a Stadlerrel kötött keretszerződést teljesen ki tudják használni, ami 40 Kiss legyártását jelentené.
A MÁV 10 éven belül 200 millió utast szeretne látni a vonalain, ami komoly elmozdulást jelentene a környezettudatosabb személyszállítás felé.
Tuzson Bence tájékoztatása szerint a 25 perc alatt a fővárosba érő, megnövelt kapacitással bíró vonatoknak köszönhetően mind többen választják majd Dunakeszin is a vasúti közlekedést – szavai szerint 678 kilogramm széndioxid kibocsással járna, ha a Pest megyei település minden Budapesten dolgozó lakója autóval és nem vonattal járna be a fővárosba.
Peter Spuhler, a Stadler Rail AG igazgatósági elnöke szerint Magyarország a 9. ország, amelyik emeletes vonatot szerzett be a cégtől, eddig 300 ilyen kocsit szállított partnereinek a vonatgyártó. A MÁV-val folytatott hosszú, eredményes kapcsolat a Flirt vonatokkal indult, az azóta eltelt 14 évben a MÁV-nak és GYSEV-nek 140 Flirt szerelvényt szállítottak. A gyár komoly kapacitásokat épített ki Magyarországon: Puszaszabolcson és Szolnokon két üzemükbe 80 millió eurót ruháztak be, az egységekben több, mint 500 dolgozót foglalkoztatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.