A tavaly január 1-jén indult városi buszos közszolgáltató teljes működését átszövik az okos informatikai megoldások: a valós idejű gépjárműkövetés és az ehhez kapcsolódó utastájékoztató rendszer, a mobileszközös utazástervező alkalmazás, a jegyértékesítést és a pénzügyi elszámolásokat egy rendszerbe szervező pénzügyi megoldás mind a nulláról épült ki közel másfél év alatt. A rendszert fejlesztő és kiépítő szakértők szerint a tatabányai tömegközlekedés informatikai háttere amellett, hogy számos magyar fejlesztést integrál egy rendszerré, világszinten is felveszi a versenyt a hasonló megoldásokkal.
A smart tömegközlekedési rendszerekkel szemben alapvetően egy fontos elvárás szokott felmerülni az érintettek részéről: valós adatokon alapuló döntéseket akarnak hozni
– vallja Bekker Zsolt, a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelős kereskedelmi igazgatója. Az utas valós idejű, digitális járműkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, illetve az adott viszonylaton – lehetőleg útarányosan – mennyit kell fizetnie. Az üzemeltető a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és legköltségtakarékosabb módon tudja tervezni a járatokat és a menetrendet. Az fenntartó pedig azt akarja látni, hogy az üzemeltetésre kifizetett forintokat pontosan mire fordította a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása pedig csak az okos, egymáshoz integrált közlekedési megoldásokkal lehetséges.
A fenti elvárásokat felismerve és azoknak megfelelve indult útjára a tatabányai buszos közösségi közlekedési szolgáltatás informatikai hátterének tervezése és kiépítése. A 2018. januárjára lezárult, közel 700 millió forint értékű fejlesztés eredményeképpen a nulláról egy modern, a 21. századi igényeknek és elvárásoknak minden tekintetben megfelelő, adatalapú smart rendszer épült ki a komárom-esztergom megyei megyeszékhelyen.
A fejlesztés gerincét a gépjárművek fedélzeti számítógépe és az ezekkel valósidejű kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervező alkalmazással együtt, illetve a jegyértékesítés, a járattervezés és menetrend tervezés is
– emelte ki Bekker Zsolt, aki szerint a tatabányai mobilitási rendszer akár további elemekkel is bővíthető lesz a jövőben és akár egyéb közlekedési eszközök integrációjára is lehetőséget biztosít majd.
A Delta Csoport által nulláról létesített rendszer az üzemeltetési szerződésben foglalt garanciális javítások, preventív karbantartások és helpdesk szolgáltatás révén leállás és üzemzavar nélkül, fennakadásoktól mentesen szolgálta ki a tatabányai utazóközönséget.
„A közgyűlés 2015-ben az addigi szolgáltatás alacsony színvonala és a lakossági visszajelzések alapján döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést. Tatabánya a modern városok program keretében kapott forrásokból, összesen 5,6 milliárd forint értékben 42 új autóbuszt szerzett be, elvégezte a szükséges fejlesztéseket és kialakította az utazói igényeknek jobban megfelelő menetrendet” – hangsúlyozta Schmidt Csaba helyi polgármester. Hozzátette, az új tömegközlekedési rendszer 2018. január elején indult és azóta szolgálja problémamentesen a tatabányai közlekedők igényeit úgy, hogy közben a szolgáltatás fenntartása úgy a teljesítmény és a forrásoldal tekintetében nyomon követhető, tervezhető”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.