Fennakadt a MÁV-Start a decemberi első hóakadályon. Nem tudott volna jobban felkészülni?
Mindig lehet jobban csinálni, de a Nyugati pályaudvaron, ahol a váltókkal volt gond, százéves technológiával dolgozunk, tartalék nincs, nagyon ki vagyunk téve a zavartatásoknak. Szerencsétlen egybeesés, hogy a pálya más szakaszán egy sínen rekedt autó okozott problémát. De a váltók fűtéssel való ellátása épp az egyik eleme a vasútfejlesztési stratégiának, amelynek már zajlik a kormányzati egyeztetése.
Támadás érte a MÁV-Startot a szegedi ütemes menetrend megszüntetése miatt is.
A közszolgáltatás megrendelője előtérbe helyezte a Budapest és a többi nagyváros közötti menetidő csökkentését, így az új menetrenddel Szeged és a főváros között közvetlen, megállás nélküli összeköttetés is rendelkezésre áll. A Szeged és Cegléd közti pálya részben egyvágányú, ezért más járatoknak ehhez kellett igazodniuk. Figyeljük a vonal utasforgalmának alakulását, fél év múlva a tárcával közösen értékeljük a tapasztalatokat. A december 15-től érvényes új menetrend az utasoknak kínálatbővülést hozott, a 2019. évi teljesítményhez képest pedig vonatkilométerben 4,2 százalékos növekedést tartalmaz.
Mire fókuszálnak a szolgáltatások fejlesztésekor?
A legnagyobb, több évtizedes lemaradás a járműállományban, a MÁV szintjén pedig a pályák fejlesztésében van.
A kormány támogatja a vasút fejlesztését, ennek a személyszállításban az egyik legfontosabb jele a 21 KISS emeletes motorvonat 105 milliárd forintos beszerzésének jóváhagyása. A 600 fős járműveket 2020 első negyedévétől állítjuk forgalomba a Vác–Szob és a Cegléd–Szolnok vonalakon. Több és hosszabb szerelvényre van szükségünk wifivel, légkondicionálóval és korszerű utastájékoztató rendszerrel. Jogosak a velünk szemben támasztott igények a megbízhatóság, a pontosság és a tisztaság terén. Gyakoribbak lettek a kárpittisztítások, 2019 áprilisától új kocsimosó üzemel Nagykanizsán, gépi mosót alakítunk ki Miskolcon, Szegeden és Szolnokon, Pécsen pedig mobil kocsimosó lesz. A pontosság 80 százalékban a pályán, 20 százalékban a járművek állapotán múlik. A járműállomány minőségi cseréje érdemben javítaná mozdonyaink és kocsijaink rendelkezésre állását, ezért új mozdonyok beszerzését és a személykocsik további fiatalítását tervezzük. (Korábban a MÁV 115 mozdony vásárlási tervéről tájékoztatta a Világgazdaságot, most azonban nem közölt darabszámot a vezérigazgató – a szerk.)
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.