BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megindult az új Duna-hídon átvezető villamos tervezése

Az új Duna-hídon 2x2 közúti sáv mellett egy időben kétvágányú villamost is terveznek.

Fontos állomásához érkezett az új Duna-híd közlekedési kapcsolatainak tervezése: a közbeszerzési hirdetménnyel megindult a hídon átvezető villamosvonal tervezése is – hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője rávilágított: az új kapcsolat révén villamosösszeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között a Rákóczi hídtól délre, a budai Galvani utca és pesti Illatos út vonalában tervezett új Duna-hídon át, amely naponta több mint 50 ezer gépkocsival tehermentesíti a Budapest belvárosát.

Fotó: NIF

A leendő villamosvonal akadálymentes átszállási kapcsolatot fog biztosítani a Csepel-szigeten a megújuló H7-es, a pesti hídfőnél pedig a soroksári, ráckevei H6-os HÉV felé.

A tervezendő, mintegy 4 kilométer hosszú villamosvonal Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva halad majd a Galvani utcán át. Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt fog kapni, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is. A vonal a Gubacsi útnál csatlakozik a pesti hálózatba a tervek szerint.

Vitézy emlékeztetett arra is, hogy míg a Rákóczi híd építésekor a villamosvonal kiépítését nem végezték el, így csak a híd átadása után húsz évvel pótolhatták be ezt a hiányosságot és készült el az 1-es villamos átvezetése Újbudára, addig – tette hozzá – a következő, új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamosvonalat már a híddal együtt megtervezteti a Kormány.

Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány. Az önkormányzati választások után a híd pozíciójáról kialakult vitát követően pedig a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa – a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös városfejlesztési szerve – 2020 februárjában megerősítette, hogy Budapest következő hídja a budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épüljön meg.

Az elmúlt években a déli M0-s hídon végzett munkák és sávszűkítések nyomán Budapest mindennapjaiban tapasztalhattuk, hogy a Belvárostól távoli déli hidak közúti kapacitása és forgalom-elszívó képessége szoros összefüggésben áll a Belváros, konkrétan akár az Erzsébet híd autóforgalmával. A déli Duna-hídon végzett felújítási munkák során nagyobb dugó alakult ki a Hegyalja úton és a Ferenciek terén – könnyen belátható tehát, miért segít a belvárosi autóforgalom csillapításán a tervezett új déli Duna-híd – mutatott rá Vitézy Dávid.

Az új Duna-híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. Az új átkelő a Galvani utca – Illatos út vonalában épül meg, lehetővé téve a déli városrészek közötti gyorsabb közlekedést. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.

Az új Duna-hídon 2x2 közúti sáv mellett egy időben kétvágányú villamost is terveznek, emellett mindkét oldalon széles kerékpárút és kényelmes, akadálymentes járda szolgálja majd a közlekedőket. A híd közlekedési kapcsolatainak tervezésében kiemelkedő mérföldkő a hídon átvezető villamospálya tervezéséről szóló nyílt, európai uniós közbeszerzési eljárás megindítása. Az ajánlatokat október elejéig lehet benyújtani, a nyertesnek az engedélyezési tervek elkészítése lesz a feladata.

A tervek szerint a villamospálya a Fehérvári út és a Gubacsi út között épül majd ki, így Budapest történetében először kapcsolja össze kötöttpályás közösségi közlekedés a legdélebbi kerületeket a Dunán át.

Az új Duna-híd és a villamospálya tervei illeszkednek a 2019 júniusában, a Fővárosi Önkormányzat által elfogadott, a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedést előtérbe helyező Budapest Mobilitási Tervhez.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.