Fontos állomásához érkezett az új Duna-híd közlekedési kapcsolatainak tervezése: a közbeszerzési hirdetménnyel megindult a hídon átvezető villamosvonal tervezése is – hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője rávilágított: az új kapcsolat révén villamosösszeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között a Rákóczi hídtól délre, a budai Galvani utca és pesti Illatos út vonalában tervezett új Duna-hídon át, amely naponta több mint 50 ezer gépkocsival tehermentesíti a Budapest belvárosát.
A leendő villamosvonal akadálymentes átszállási kapcsolatot fog biztosítani a Csepel-szigeten a megújuló H7-es, a pesti hídfőnél pedig a soroksári, ráckevei H6-os HÉV felé.
A tervezendő, mintegy 4 kilométer hosszú villamosvonal Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva halad majd a Galvani utcán át. Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt fog kapni, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is. A vonal a Gubacsi útnál csatlakozik a pesti hálózatba a tervek szerint.
Vitézy emlékeztetett arra is, hogy míg a Rákóczi híd építésekor a villamosvonal kiépítését nem végezték el, így csak a híd átadása után húsz évvel pótolhatták be ezt a hiányosságot és készült el az 1-es villamos átvezetése Újbudára, addig – tette hozzá – a következő, új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamosvonalat már a híddal együtt megtervezteti a Kormány.
Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány. Az önkormányzati választások után a híd pozíciójáról kialakult vitát követően pedig a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa – a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös városfejlesztési szerve – 2020 februárjában megerősítette, hogy Budapest következő hídja a budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épüljön meg.
Az elmúlt években a déli M0-s hídon végzett munkák és sávszűkítések nyomán Budapest mindennapjaiban tapasztalhattuk, hogy a Belvárostól távoli déli hidak közúti kapacitása és forgalom-elszívó képessége szoros összefüggésben áll a Belváros, konkrétan akár az Erzsébet híd autóforgalmával. A déli Duna-hídon végzett felújítási munkák során nagyobb dugó alakult ki a Hegyalja úton és a Ferenciek terén – könnyen belátható tehát, miért segít a belvárosi autóforgalom csillapításán a tervezett új déli Duna-híd – mutatott rá Vitézy Dávid.
Az új Duna-hídon 2x2 közúti sáv mellett egy időben kétvágányú villamost is terveznek, emellett mindkét oldalon széles kerékpárút és kényelmes, akadálymentes járda szolgálja majd a közlekedőket. A híd közlekedési kapcsolatainak tervezésében kiemelkedő mérföldkő a hídon átvezető villamospálya tervezéséről szóló nyílt, európai uniós közbeszerzési eljárás megindítása. Az ajánlatokat október elejéig lehet benyújtani, a nyertesnek az engedélyezési tervek elkészítése lesz a feladata.
A tervek szerint a villamospálya a Fehérvári út és a Gubacsi út között épül majd ki, így Budapest történetében először kapcsolja össze kötöttpályás közösségi közlekedés a legdélebbi kerületeket a Dunán át.
Az új Duna-híd és a villamospálya tervei illeszkednek a 2019 júniusában, a Fővárosi Önkormányzat által elfogadott, a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedést előtérbe helyező Budapest Mobilitási Tervhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.