Megjelent a logisztikai ágazatban az önköltségi ár alatti közúti fuvarozás a járvány gazdasági hatására – figyelmeztet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).
A jellemzően külföldi vállalkozók által folytatott gyakorlat – az akár 35 százalékkal a piaci árak alatti, azaz a kilométerenként jellemzően 0,65 eurós díjak alkalmazása – torzítja a piacot, károkat okoz a megbízóknak, az államnak, egyben balesetveszélyes is.
A szövetség szerint a jelenség, amely már a Magyarországról indított fuvarok mintegy ötödére jellemző, lehetetlen helyzetbe hozza a hazai közúti fuvarozás kis szereplőit, de súlyos zavarokat okoz a közepes és a nagyobb cégek működésében is.
A megállapítások a szövetség által mintegy száz tagvállalata körében végzett szeptemberi felmérésen alapulnak. Ebből kiderül, hogy a jelenlegi önköltségi szint kilométerenként 1,00-1,05 euró.
Az állapot tartós fennmaradása sok kisebb közúti fuvarozócég bezárásához fog vezetni
– mutatott rá Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára.
A probléma a hazai közúti fuvarozás mintegy 65 százalékát közvetlenül érinti – ekkora a kisebb, öt-tíz járművel dolgozó cégek aránya –, a nagyobbaknak pedig jelentősen csökken miatta a nemzetközi versenyképességük.
Azok, akik 0,65 euró per kilométeres díjért vállalnak és adnak fuvart, valójában 40 tonnás, 80 kilométer per órával száguldó időzített bombákat küldenek ki a közútra, amelyek bármikor és bárhol robbanhatnak, hiszen a fuvardíjuk már rövid távon sem fedezi a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokat
– hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony.
Például egy járműszerelvény esetében kétévente átlagosan tizenkét gumiabroncsot kell cserélniük, a németországi és az ausztriai előírások szerint pedig már most meg kell felelniük a téli időjárásnak.
De nem futja a kis bevételből a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságra vagy a gépkocsira jutó informatikai, távközlési költségekre sem.
A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs fedezet a fuvardíjban, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni. Csak a gépkocsivezető bérét, az üzemanyagot és az útdíjat tudják kifizetni. Ráadásul az önköltség alatt fuvarozó cégek nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik – például túlvezetésre, kevés pihenésre –, ezzel is veszélyeztetve a többi közúti szereplőt.
A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, de közép- és hosszú távon ők lesznek ennek a gyakorlatnak a legnagyobb károsultjai, hiszen a szinte kódolható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik meg időben az árujuk. Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több tízmilliárd forintot is meghaladó adóbevétel-csökkenést okoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.