BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gigahitelből fiatalodhat a BKV buszparkja

Harmincmilliárd forintos banki kölcsönt pumpálnának a fővárosi tömegközlekedésbe, hogy így újítsák meg az elöregedett gumikerekes járműállományt. A konstrukcióra a közgyűlésnek és a kormánynak is rá kell bólintania.

Eredményesnek nyilvánította az új autóbuszok beszerzésének finanszírozására indított banki hitelkeretre vonatkozó eljárást a BKV igazgatósága a hetekben – tudta meg a Világgazdaság. Információink szerint a testület ezzel egyidejűleg felhatalmazást adott a cég menedzsmentjének, hogy terjessze a hitelkeret ügyét a főpolgármester elé. A kölcsönfelvétel szándékáról január elején számoltunk be, a fővárosi tömegközlekedési vállalat most lapunk érdeklődésére megerősítette, hogy az eljárást lebonyolították. Mint írták,

a BKV Zrt. a „beruházási hitelkeret új járművek beszerzésének finanszírozására” tárgyú beszerzését 30 milliárd forint hitelkeretre vonatkozóan indította meg, a beérkezett ajánlatok pedig lefedik ezt az összeget.

Mindez egybevág azzal az értesülésünkkel, amely szerint a 30 milliárdos keret nem egy, hanem több bank által kínált konstrukcióból áll össze. A kondíciókat a BKV kifejezetten kedvezőnek ítélte meg. Az eljárásban nyertes ajánlatok feltételei a Fővárosi Közgyűlés döntéséhez kapcsolódóan érhetők majd el nyilvánosan. A cég ugyanis kiemelte, hogy a hitelkeret-szerződések csak a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyásával írhatók alá, az eljárás eredményét csak ezután hirdethetik ki. Sőt, a hitelkeret-szerződések hatálybalépéséhez a kormány hozzájárulása is kell majd a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében.

Fotó: Kallus György / VG

A BKV az ügyben lapunkat arról tájékoztatta, hogy a hitelkeret kizárólag járműbeszerzésre fordítható, és elsődleges célja az elöregedett gumikerekes állomány mielőbbi megújítása. Arra a kérdésre, hogy milyen típusokat vásárolhatnak, elmondták, hogy

az autóbuszokra vonatkozóan az Inter Traction Electrics Kft.-vel (ITE) kötött szerződésből még lehívható 111 modell, ez a mennyiség a forrás rendelkezésre állása esetén azonnal megrendelhető 180 napos szállítási határidővel.

A BKV–ITE-megállapodás alapvetően csuklós és szólóbuszokra vonatkozik, mindkettőből 20 plusz 80 darabra, lehívható még 63 csuklós, valamint 48 szólóbusz.

Ezenfelül folyamatban van egy CNG-meghajtású autóbuszok beszerzését célzó feltételes közbeszerzési eljárás is. Ennek kapcsán a Magyarbusz (Info) szaklap arról számolt be, hogy a még tavaly október elején megjelent, összesen száz gázüzemű buszt tartalmazó felhíváson az Omnibus Hungária Kft.-t hozták ki győztesnek, amely a Daimler Buses török összeszerelésű Mercedes-Benz Conecto NGT típusával pályázott.

Erre a mintegy 200 járműre tehát biztosan jutna a 30 milliárdos hitelkeretből, ugyanakkor lapunk forrásai arról beszéltek, hogy hozzávetőlegesen további száz buszra is maradna még fedezet a kölcsönből.

Ennek kapcsán a BKV jelezte, hogy a hitelkeret-szerződések hatálybalépése esetén más beszerzési eljárás vagy eljárások kiírása is várható. Nem zárható ki például akár az elektromos hajtású modellek vásárlása sem. A fővárosi utazóközönségnek az esetleg érkező új buszokra mindenesetre biztosan várniuk kell: a BKV szerint a különböző eljárásokban beszerzett járművek nagy részének szállítása 2022–2023-ra tervezhető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.