A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztet, hogy a repülőtereken káoszra számíthatunk, ha a kormányok nem találnak gyors megoldást az egészségügyi bizonyítványok (koronavírustesztek és oltóanyag-tanúsítványok) digitalizációjára.
Míg a pandémia előtt a turisták átlagosan körülbelül 1,5 órát töltöttek minden utazás során a reptéren, a jövőben a becsekkolással, a biztonsági ellenőrzéssel, a határellenőrzéssel, vámügyintézéssel és a poggyászkiadással töltött idő jelentősen megnőhet.
A jelenlegi adatok szerint a repülőtéri feldolgozási idők a csúcsidőszakban 3 órára emelkedtek, pedig még csak harmadannyian repülnek, mint a pandémia kitörése előtti időszakban. A hosszabb procedúra elsődleges oka az, hogy az utazáshoz szükséges egészségügyi igazolványokat főként papíron ellenőrzik.
Ráadásul, a folyamat fejlesztése nélkül a repülőtéren eltöltött idő elérheti az 5,5 órát utazásonként a pandémia előtti forgalom 75 százalékánál, és utanként 8 órára nőhet, ha az utasforgalom visszatér a járvány előtti szinthez
– írja a TravelDailyNews portál.
A montreali székhelyű szervezet ezért a kormányok segítségét kéri abban, hogy az egészségügyi hitelesítő adatokat mihamarabb digitalizálják, ezzel elősegítve a zökkenőmentes újraindítást.
A Covid-teszteredményeket és oltóanyag-bizonyítványokat tartalmazó globálisan elismert, szabványosított digitális tanúsítványok számos előnnyel járnának a szervezet szerint. Nem csak a hamis dokumentumokat lehetne a rendszerrel elkerülni, hanem a papírok kivezetésével a várakozási idő is csökkenhetne a repülőtereken. Az önkiszolgáló bejelentkezésre is lehetőséget adó rendszer a vírus terjedésének kockázatát is csökkentené.
A digitális tanúsítványok kérdése a június 11-én kezdődő G7 csúcstalálkozón is napirendre kerül majd, így a kormányok megoldást találhatnak a digitális tanúsítványokat érintő kulcsfontosságú kérdésekre. Többek között
egyezségre juthatnak a vezetők abban, hogy elfogadják-e a határokon a digitális Covid-19 teszt- és oltási tanúsítványokat, amelyek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) intelligens oltóanyag-tanúsítványait veszik alapul.
A csúcstalálkozón döntés születhet arról is, hogy ha a kormányok megkövetelik a légitársaságoktól az utazási engedélyek ellenőrzését, elfogadják-e a IATA Travel Pass-t is. A szervezet ezért arra kéri a G7 csúcstalálkozó résztvevőit, hogy működjenek együtt a légi közlekedési szektorral, hogy a kormányok a lehető leghatékonyabban működtethető rendszert vezessék be az utazási dokumentumok digitalizálására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.