Zöldülnek a luxusautók is, kérdés azonban, hogy az igencsak vastag pénztárcájú vásárlók valóban egyre jobban odafigyelnek-e a karbonlábnyomukra, és ennek az igénynek akarnak-e megfelelni a gyártók, vagy esetleg úgy gondolják, hogy az amúgy is drága autók még magasabb vételárát szó nélkül kifizetik a tehetősek. Bár ez a két verzió is lehetséges, van a háttérben egy harmadik ok is: mégpedig az, hogy a szén-dioxid-kibocsátás szigorú uniós előírásai alól eddig haladékot kapó cégek kivételes helyzete hamarosan megszűnik.
Legutóbb, kedden az olasz Lamborghini jelentette be, hogy a fenntarthatóság útjára lép, és luxusautóit elektromos kivitelben fogja gyártani,
bár a teljes átállás csak valamikor az évtized második felében esedékes. Az olasz cég 1,5 milliárd eurót tervez erre költeni a következő négy évben – jelentette be Stephan Winkelmann, a Lamborghini elnök-vezérigazgatója.
A Lamborghini két sportos modellje, a Huracan és az Aventador, valamint az Urus 2024-ben már hibrid változatban készül, és az első teljesen elektromos meghajtású Lamborghini valamikor az évtized végén gördül le a gyártósorról – írja a The Guardian.
Winkelmann arról is beszélt, hogy nagy kihívás lesz a 12 szelepes benzines motor érzetét visszaadni egy e-autó esetében.
A sportosság új definícióját kell meghatároznunk az elektromos autók korában. A fő prioritás a hatótávolság, ezzel kapcsolatban még bőven van tennivalónk
– ismerte el az elnök-vezérigazgató.
Korábban más prémium-autómárka is bejelentette zöldülési szándékát: a Ferrari például áprilisban tette közzé, hogy 2025-ben elkészül az első teljesen elektromos meghajtású autója. Bár a cég tavalyelőtt már kijött egy hibriddel, a 986 lóerős SF90-Stradale-lel, tavaly még úgy nyilatkozott a korábbi vezérigazgató, Louis Camilleri, hogy sosem gyártanak majd tisztán elektromos meghajtású Ferrarit.
Az indiai járműipari óriás, a Tata tulajdonában lévő brit Jaguar Land Rover még az év elején jelentette be, hogy 2025-re elektromos Jaguarral áll elő, és a következő évtized közepére teljesen leáll a belső égésű motorokkal felszerelt autók gyártásával a többi márkája esetében is.
Egyesek szerint a luxusautók gyártóinak döntése nem pusztán környezetvédelmi és zöldítési szándékokkal magyarázható.
A Lamborghini bejelentésének hátterében nem annyira a váltás az elektromos üzemmódra, hanem sokkal inkább a brüsszeli bürokrácia állhat
– vélekedik Matthias Schmidt autóipari elemző, akinek a blogját a TheDriven című, e-autókra szakosodott portál idézi.
A szakértő emlékeztet rá: a Lamborghini – és nem csak ez a cég – egyelőre felmentést kapott az Európai Unió által a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatban elvárt szigorú csökkentési kötelezettség alól. Az EU 2018-ban döntött a szén-dioxid-kibocsátás szigorításáról, 2020-tól kilométerenként 95 grammban maximálva a kibocsátást, ha egy új autó ezt átlépi, jókora bírsággal nézhet szembe a gyártó. Vagyis már a 2020-tól érvényben lévő 95 grammot sem lehet úgy tartani, hogy ne legyen legalább részben elektrifikált egy autógyár modellpalettája. Egyes esetekben azonban kivételt tett az unió.
A szabályozás alól azok a gyártók kaptak mentességet, amelyek évente 300 ezer új autónál kevesebbet gyártanak, ez jellemzően a luxusszegmens gyártóinál érvényesül.
A Lamborghininél például járművenként 304 gramm a kilométerenkénti felső érték. A Bentley esetében pedig, amely egyébként szintén bejelentette, hogy 2030-tól áttér az elektromos modellekre, 245 gramm kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátást engedélyezett a szabályozás – eddig. 2025-től 2028-ig végéig ugyanis az unió fokozatosan kivezeti a rendszerből a luxusmárkáknak tett engedményeket, vagyis az egyre jobban látható zöldülési trendet, legalábbis az autóipari szakértő szerint, sokkal inkább a kényszer szüli, mintsem a környezetvédelmi megfontolások vagy a vásárlói igények.
Az viszont tény, hogy a klímacélok eléréséhez akár így, akár úgy, de mindenképpen hozzájárulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.