Felső határként négymilliárd euró bevétele származhat a svájci Stadler kötöttpályás járműveket gyártó vállalatnak abból a napokban aláírt megbízásból, amelyet egy hat németországi és ausztriai közlekedési vállalat által létrehozott konzorciumtól kapott. A karlsruhei közlekedési hatóság által vezetett társulás első körben 246 Citylink vasútvillamost rendelt mintegy 1,7 milliárd euróért, további 258-at pedig opcionálisan. A keretmegállapodás akár 32 évre szóló karbantartási szerződést is tartalmaz. Az első négy járművet 2024-ben szállítják a németországi Saarbahn vasúthálózatra.
Minden Citylink három részből áll, minden járműben légkondicionált az utas- és a vezetőtér, rugalmasan kialakítható, tágas, többfunkciós terek vannak benne, két hellyel kerekesszékeknek. Bár a végső kialakítását, felszereltségét a megrendelő egyedi idénye dönti el, a mostani közbeszerzésben a konzorcium tagjai meghatároztak a Stadler számára egy mindannyiuknak megfelelő közös specifikációt, szabványt. Egyedi felszerelés lesz viszont – az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft megbízásából – például a vécé és a kerékpártartó vagy – a felső-ausztriai vasúttársaság kérésére – a csomagtartó. „Az általunk megvalósított beszerzési koncepció egyedülálló a világon” – idézi a közlemény Christian Höglmeiert, a Verkehrsbetriebe Karlsruhe műszaki igazgatóját.
„Büszkék vagyunk arra, hogy bevált járműkoncepciónkkal megnyertük ezt a nemzetközi pályázatot. A vasútvillamos építése tapasztalatot igényel, és ehhez a speciális pályázathoz az egyedi megoldások és a színvonal ötvözésére is szükség van. A Stadler mindkét területen mindig is otthon volt, és úttörő az iparágban. Bízunk benne, hogy hat ügyfelünknek olyan mobilitási megoldást kínálhatunk a Citylinkkel, amely átszállás nélkül köti össze a várost és a környező területeket, így továbbfejleszthető az utazás fenntartható és kényelmes módja” – idézi a közlemény Peter Spuhlert, a társaság elnökét.
A Citylinket a Stadler olyan okosvillamosnak nevezi, amelynek adott konfigurációja helyközi vonatként is használható. Ismert, hogy Magyarországon is éppen egy ilyen konfiguráció szerelvényei futják utasforgalmi tesztútjaikat Hódmezővásárhely és Szeged között a MÁV-Start Zrt. üzemeltetésében. A járművet a két város között dízelmotor hajtja, ez állítja elő az áramot a villamos vontatómotorokhoz, mert a pálya nincs villamosítva. A jármű nagy utaskapacitású, légkondicionált és fűtött, kétféle belépési magassága pedig igazodik a nagyvasúti és a városi vasúti peronok kétféle méretéhez.
A hazai síneken újdonságnak számító járműtípus a Stadler valenciai gyárában készül. Eddig már több mint 650 Citylink kelt el, összesen hat országban. A vasútvillamost a Stadler vezérigazgató-helyettese, Ansgar Brockmeyer nemrég már önmagában innovációnak nevezte a VG-nek adott interjújában, hiszen a jármű ötvözi a nagy- és a városi vasút előnyeit: az óránként 60-70 kilométeres sebességgel haladó hagyományos vonatoknál gyorsabban, óránként száz kilométerrel is haladhat a települések között, és villamosként is közlekedhet a városi síneken. Mindez innovációs szempontból szerinte nagyon könnyű feladat, a problémát inkább az jelenti, hogy a nagyvasútra és a villamosra más-más műszaki szabványok vonatkoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.