A 2022-es évet inkább a kifutó projektek jellemzik, és a vasúti nagyberuházások tervezése is elakadni látszik a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzési tervei alapján – írja összefoglalójában a Magyar Vasút. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy e tervek csak a kormányzati prioritások változatlanságának függvényében tekinthető pontosnak – ennél kevesebb, vagy részben más tenderek is kiírhatók –, de mindenképp jelzésértékű, hogyan fejlődhet a magyar vasúti infrastruktúra.
A szaklap elemzése alapján a NIF fejlesztési listáját a vasútvonalak átépítése, a szűk keresztmetszeteinek felszámolása helyett elsősorban plasztikai, utaskényelmi beavatkozások uralják. Bár számos állomásépület felújítása is szerepel a tervek között, és lendületet kaphat a régóta tervezett intermodális csomópontok kialakítása is, igazi újdonságot nem talált a cikk szerzője.
Bár megszülethetnek a nagysebességű vasútvonalak tervezésének és építésének műszaki szabályai, a cikk szerint azért itt
„nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést”, mert csak le kell fordítani magyarra a hazaihoz leginkább hasonló külföldi nagysebességű vonalak érintett szabványait.
A vasúti árufuvarozást segíti például a debreceni BMW-gyárhoz, illetve a Metrans új zalaegerszegi konténerterminálhoz kapcsolódóan egy-egy fejlesztés. Mindazonáltal a Magyar Vasút azt írja, hogy összességében kissé megakadni látszik az a törekvés, hogy 2030-ra a TEN-T hálózat megfelelő kiépítettséggel elkészüljön, az elmúlt év(ek) tervezetten felüli költségei és a fejlesztési forrásokhoz az EU-val fennálló politikai természetű viták egyértelmű lenyomatot hagytak a NIF-es kiírásokon.
A lap ismertet 15 idei NIF projektet. Ebből sok különböző szintű állomásfejlesztést, felújítást, parkoló-kialakítást, intermodális kapcsolat létesítést takar a Budapest-Esztergom vasútvonalon, Székesfehérváron, 13 dél-balatoni és 15 észak-balatoni helyszínen, valamint a debreceni, a zalaegerszegi, a kőszegi, a szegedi, a nyíregyházi és a bicskei állomáson, illetve pályaudvaron. Zalaegerszeg és Zalaszentiván között előkészítik a kapcsolódó vasúti bekötéseket, Zalaszentiván és Nagykanizsa között a vasúti vonalszakaszt. Debrecen állomás Külső Fatér területén három vágányos kisállomás épül, és már tart a 108-as vonal új második vágányának bevezetése a peronos vágányokig. A NIF az idén több vonalszakaszon megszünteti az uniós átjárhatósági szabványok szerinti hiányosságokat. Kidolgozza a vasúti tengelysúlymérési rendszert is, sőt, három helyen kísérletként el is indítja.
A NIF Az ország egyik legnagyobb állami beruházó cégeként a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban mintegy 650 kilométer gyorsforgalmi utat, 220 kilométer főutat és közel 335 kilométer vasútvonalat épít vagy újít fel, valamint 200 kilométer vasútvonalat villamosít olvasható a társaság honlapján. 2017 óta a feladatai közé tartozik az intermodális csomópontok, önálló kerékpárutak és vasúti GSM-R rendszerek kiépítése, illetve belvízi hajózási fejlesztésk is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.