A Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) tavaly 3,3 milliárd forintos veszteséget hozott össze, ami ugyan jóval kisebb a 2020-as 5,7 milliárdnál, de ennél pozitívabb tervei voltak az ország legnagyobb vasúti árufuvarozó csoportjának. E mínusz csökkenésének, továbbá az árbevétel 70,8 milliárdról 75,5 milliárdra történt bővülésének ellenére az osztrák hátterű társaság saját tőkéje mintegy a harmadával, 6,9 milliárd forintra esett.
„Korábban azt mondtuk, hogy ha a társaság támogatást kap a fajlagosan drágább és önmagában veszteséges egyeskocsi-szolgáltatásához, akkor nullszaldós lehet a tevékenysége – jelentette ki a VG-nek a társaság eredménye kapcsán Kovács Imre, az RCH igazgatósági elnöke –, de ehhez a támogatásnak az év egészében kell érkeznie. Ám azt csak 2021 őszétől kaptuk, így nem volt elég arra, hogy néhány veszteséges év után ismét elvigye a céget a pozitív sávba. Az idén azonban abban bízunk, hogy az egész éven át érkező egyeskocsi-támogatásnak és a remélt méltányos vontatási energia-ár kiegészítésnek köszönhetően nyereségesek leszünk.” Kovács Imre emlékeztetett, hogy eközben a közúti áruszállítók három hónapon át élvezhették a literenként 480 forintban maximált gázolajárakat, ráadásul számukra a dízel ára a piacra történt kikényszerülésük után is „csak” megduplázódott, míg a vasútnak az áram ára az egy évvel ezelőtti ötszörösére nőtt.
Az általa említett egyeskocsi-támogatás az RCH éves jelentésében az állami költségvetésből kapott támogatássoron szerepel, a nagysága 137,1 millió forint volt. Szintén e dokumentumban olvasható, hogy a társaság egyelőre nem látja előre a 2022. február végén kitört orosz–ukrán háború miatti gazdasági hatásait, derül ki az éves jelentésből. Azzal számol, hogy néhány forgalom majd kerülő úton valósul meg, a szankciók miatt valószínűleg esik a forgalma, a kontinens anyag- és áruigényének kielégítésére várhatóan új útvonalak alakulnak ki, amelyek keresésében és kiépítésében az RCH is részt vesz.
A társaság a külföldi vasúttársaságokkal szembeni követelések kapcsán 309 millió forint értékvesztést mutatott ki. Belföldi vevőkövetelései kapcsán egy hazai ügyféllel szemben a tavaly elszámolt 1026 millió forint értékvesztésen felül további 252 millió értékvesztést számolt el, további öt belföldivel szembeni, meg nem fizetett követelésére pedig még 15,4 milliót. Tavaly év elején a társaság egy forintért megvette a tehervagonok javításával és karbantartásával foglalkozó miskolci Technical Services Hungaria Kft.-t, amelynél 700 millió forintos eszközparkbővítést indított.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.