BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Maghreb-országokat is beveszi az Ekol

Már Tunéziát, Egyiptomot, Algériát és Marokkót is eléri az Ekol Logistics Kft. – mondta a VG-nek Kovács Ákos, a Maghreb-országokban erősítő vállalat ügyvezető igazgatója. Az Egyiptomból történő szállítással korábbi kedvező tapasztalatai alapján bízta meg a céget a Matrix Materials Zrt. Laskói Tamás, a Matrix Materials logisztikai igazgatójának válasza szerint. A társaság a magyar és a szlovák piacra ad el egyiptomi üveggyapotot nagykereskedőknek, erről Tóth Csaba, a Matrix Materials vezérigazgatója beszélt lapunknak.

Mik az Ekol által tavaly a Maghreb-országokon át indított új útvonalon folyó munka tapasztalatai?

Kovács Ákos: A tapasztalataink meglepően jók, és azért mondom, hogy meglepően, mert a tengeri szállításnál ritka manapság, hogy ennyire flottul menjen minden. Itt a teljes szervezésre gondolok, ami magában foglalja az áru felvételét, a vámkezelést, az indulást, az érkezést és a rendeltetési címre való kiszállítást is. A pandémia óta sajnos ahhoz kellett hozzászoknunk, hogy járatok késnek, törlésre kerülnek, a kikötőkben torlódások vannak, mert az ellátási lánc valamelyik részén elakadás van, illetve a hajós társaságok sem feltétlenül az ügyfelek igényeihez igazodnak.

Az előfutás zökkenőmentesen zajlott, a kinti szerződött partnerünknek teljes lefedettsége van a Maghreb-országokban, több mint tíz irodával működteti tevékenységét tengeri, illetve légi szállítmányozásban is.


Fotó: Ekol

A tengeri futás is alapvetően rendben zajlott, szerződött partnerünk egy nagy hajóstársaság, amely némi késéssel ugyan, de útnak indította a konténereket, és időben érkeztek az adriai kikötőbe. Az utófutásnál már nem kérdés, hogy zökkenőmentesen kell történnie, hisz saját flottával, saját szervezéssel történik a kiszállítás, cégünk egyik fő tevékenysége pedig a közúti árufuvarozás.

Konkrétan milyen országok érhetők el az Ekollal ezen a szállítási útvonalon?

Eke Júlia (Ekol operációs vezető) A tavaly indított új intermodális útvonalnak köszönhetően Tunézia, Egyiptom, Algéria és Marokkó is elérhetővé vált, bekapcsolódva ezzel a térség erősödő kereskedelmi forgalmába.

Mennyire tudja a cég kihasználni az intermodális szállítás előnyeit?

E. J. Az Európai Unión belüli forgalmunk jelentősen esett a pandémia idején, amikor is a közúti fuvardíjak csökkentek, és ezzel a vasút versenyképessége lényegében megszűnt, már nem jelentett valós alternatívát a közúti ponyvás fuvarozással szemben. Azóta ez az irány visszaállni látszik, főként a magas gázolajárak miatt, habár ennek hatását a villamos energia árának drasztikus növekedése ellensúlyozza. Az unión kívülre, így Törökország vonatkozásában, valamint a tengeri fuvarozást is bekapcsoló intermodális megoldásokat tekintve stabil a forgalom.

A hazai Ekol portfólióján belül mekkora súlyt szerzett a Maghreb-térségben kialakított intermodális útvonal?

E. J. A magyarországi Ekol forgalmában még nem kiemelt a régió a kezelt volumenek tekintetében, így ez a projekt az említett 1500 TEU mennyiséggel jelentősnek számít, és természetesen javítani fog a részesedésen.

 

Az útvonal új végéről, Marokkóból, továbbá Tunéziából milyen áru érkezik a magyar piacra?

E. J. Az export a jellemzőbb, az importban a datolya még szignifikánsabb mennyiség. A legnagyobb ügyfelünk a régiót tekintve egy ismert autóipari OEM.

Miért bízta meg a Matrix Materials éppen az Ekolt az egyiptomi szállítással?

Laskói Tamás: Az Ekol Logistics az egyiptomi projekt előtt is kiemelt közúti fuvarozó partnere volt a Matrix Materials Zrt.-nek. Hetente többkamionnyi terméket szállított és szállít a mai napig Európa különböző országaiból, így kézenfekvő volt, hogy (ismerve a portfóliójukat) egy ilyen komplex logisztikai feladattal is őket fogjuk megbízni. 

A szállítások megkezdése előtt egyiptomi partnercégüknél is látogatást tettünk, így meggyőződhettünk róla, hogy egészen a gyárnál történő konténerfelvételtől a hajós és vasúti szállításokon át a vámkezelésig és a címzettekhez történő kiszállításig képesek lesznek egy kézben jó szinten koordinálni a folyamatot.

Milyen árut és kinek/kiknek, illetve mely piacokra hozat a Matrix Materials egyiptomi terméket Magyarországra?

Tóth Csaba: A Matrix Materials a TechnoniNICOL magyarországi forgalmazójaként építőipari termékekkel kereskedik, Egyiptomból egy új projekt keretén belül üveggyapot termékeket importáltunk. Jelenleg a magyarországi és a szlovákiai piacra adunk el belőle nagykereskedő vevőinknek, a kör a nagy keresletnek hála később egyéb régiós országokkal is bővülhet.

 

Hogyan érinti a Matrix Materials oroszországi tevékenységét az embargó és az ukrajnai háború? 

T. Cs. Szeretném kiemelni, hogy a Matrix Materials főleg a TechnoNICOL Internationallal dolgozik Európa-szerte, amely egy Európában bejegyzett cég. Saját gyárai vannak Lengyelországban, Angliában, Németországban és Olaszországban. Az orosz TechnoNICOL-lal is élő kapcsolatunk van. 

Oroszország egyik legnagyobb szigetelő-építő anyagot gyártó cégéről beszélünk, és szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy a legyártott termékeik minősége és ár-érték aránya méltán teszi őket piacvezetővé több országban is. Ezek az anyagok semmiféle embargós intézkedés alá nem esnek.

A háborúban való bármiféle részvételük-állásfoglalásuk az előbb említett okok kapcsán is kizárt. Ami az orosz forgalom visszaesését illeti, természetesen mi is kevesebb anyagot tudunk szállítani tőlük a logisztikai nehézségek miatt, ami alternatív beszállítók felkutatását követeli, hiszen vannak olyan anyagok, amelyeket az orosz gyárakból való szállítások elakadása miatt máshonnan tudunk csak beszerezni. Ezeknek az anyagoknak ugyanazoknak a minőségi elvárásoknak kell megfelelniük, mint az Oroszországból származó TechnoNICOL-árunak. Ezt szigorúan ellenőrizzük a teljesítménynyilatkozatok által, hiszen vevőink tőlünk ugyanazt a magas minőséget várják, mint amit a háború előtti szállítások során tapasztaltak. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.