Mik az Ekol által tavaly a Maghreb-országokon át indított új útvonalon folyó munka tapasztalatai?
Kovács Ákos: A tapasztalataink meglepően jók, és azért mondom, hogy meglepően, mert a tengeri szállításnál ritka manapság, hogy ennyire flottul menjen minden. Itt a teljes szervezésre gondolok, ami magában foglalja az áru felvételét, a vámkezelést, az indulást, az érkezést és a rendeltetési címre való kiszállítást is. A pandémia óta sajnos ahhoz kellett hozzászoknunk, hogy járatok késnek, törlésre kerülnek, a kikötőkben torlódások vannak, mert az ellátási lánc valamelyik részén elakadás van, illetve a hajós társaságok sem feltétlenül az ügyfelek igényeihez igazodnak.
Az előfutás zökkenőmentesen zajlott, a kinti szerződött partnerünknek teljes lefedettsége van a Maghreb-országokban, több mint tíz irodával működteti tevékenységét tengeri, illetve légi szállítmányozásban is.
A tengeri futás is alapvetően rendben zajlott, szerződött partnerünk egy nagy hajóstársaság, amely némi késéssel ugyan, de útnak indította a konténereket, és időben érkeztek az adriai kikötőbe. Az utófutásnál már nem kérdés, hogy zökkenőmentesen kell történnie, hisz saját flottával, saját szervezéssel történik a kiszállítás, cégünk egyik fő tevékenysége pedig a közúti árufuvarozás.
Konkrétan milyen országok érhetők el az Ekollal ezen a szállítási útvonalon?
Eke Júlia (Ekol operációs vezető) A tavaly indított új intermodális útvonalnak köszönhetően Tunézia, Egyiptom, Algéria és Marokkó is elérhetővé vált, bekapcsolódva ezzel a térség erősödő kereskedelmi forgalmába.
Mennyire tudja a cég kihasználni az intermodális szállítás előnyeit?
E. J. Az Európai Unión belüli forgalmunk jelentősen esett a pandémia idején, amikor is a közúti fuvardíjak csökkentek, és ezzel a vasút versenyképessége lényegében megszűnt, már nem jelentett valós alternatívát a közúti ponyvás fuvarozással szemben. Azóta ez az irány visszaállni látszik, főként a magas gázolajárak miatt, habár ennek hatását a villamos energia árának drasztikus növekedése ellensúlyozza. Az unión kívülre, így Törökország vonatkozásában, valamint a tengeri fuvarozást is bekapcsoló intermodális megoldásokat tekintve stabil a forgalom.
A hazai Ekol portfólióján belül mekkora súlyt szerzett a Maghreb-térségben kialakított intermodális útvonal?
E. J. A magyarországi Ekol forgalmában még nem kiemelt a régió a kezelt volumenek tekintetében, így ez a projekt az említett 1500 TEU mennyiséggel jelentősnek számít, és természetesen javítani fog a részesedésen.
Az útvonal új végéről, Marokkóból, továbbá Tunéziából milyen áru érkezik a magyar piacra?
E. J. Az export a jellemzőbb, az importban a datolya még szignifikánsabb mennyiség. A legnagyobb ügyfelünk a régiót tekintve egy ismert autóipari OEM.
Miért bízta meg a Matrix Materials éppen az Ekolt az egyiptomi szállítással?
Laskói Tamás: Az Ekol Logistics az egyiptomi projekt előtt is kiemelt közúti fuvarozó partnere volt a Matrix Materials Zrt.-nek. Hetente többkamionnyi terméket szállított és szállít a mai napig Európa különböző országaiból, így kézenfekvő volt, hogy (ismerve a portfóliójukat) egy ilyen komplex logisztikai feladattal is őket fogjuk megbízni.
A szállítások megkezdése előtt egyiptomi partnercégüknél is látogatást tettünk, így meggyőződhettünk róla, hogy egészen a gyárnál történő konténerfelvételtől a hajós és vasúti szállításokon át a vámkezelésig és a címzettekhez történő kiszállításig képesek lesznek egy kézben jó szinten koordinálni a folyamatot.
Milyen árut és kinek/kiknek, illetve mely piacokra hozat a Matrix Materials egyiptomi terméket Magyarországra?
Tóth Csaba: A Matrix Materials a TechnoniNICOL magyarországi forgalmazójaként építőipari termékekkel kereskedik, Egyiptomból egy új projekt keretén belül üveggyapot termékeket importáltunk. Jelenleg a magyarországi és a szlovákiai piacra adunk el belőle nagykereskedő vevőinknek, a kör a nagy keresletnek hála később egyéb régiós országokkal is bővülhet.
Hogyan érinti a Matrix Materials oroszországi tevékenységét az embargó és az ukrajnai háború?
T. Cs. Szeretném kiemelni, hogy a Matrix Materials főleg a TechnoNICOL Internationallal dolgozik Európa-szerte, amely egy Európában bejegyzett cég. Saját gyárai vannak Lengyelországban, Angliában, Németországban és Olaszországban. Az orosz TechnoNICOL-lal is élő kapcsolatunk van.
Oroszország egyik legnagyobb szigetelő-építő anyagot gyártó cégéről beszélünk, és szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy a legyártott termékeik minősége és ár-érték aránya méltán teszi őket piacvezetővé több országban is. Ezek az anyagok semmiféle embargós intézkedés alá nem esnek.
A háborúban való bármiféle részvételük-állásfoglalásuk az előbb említett okok kapcsán is kizárt. Ami az orosz forgalom visszaesését illeti, természetesen mi is kevesebb anyagot tudunk szállítani tőlük a logisztikai nehézségek miatt, ami alternatív beszállítók felkutatását követeli, hiszen vannak olyan anyagok, amelyeket az orosz gyárakból való szállítások elakadása miatt máshonnan tudunk csak beszerezni. Ezeknek az anyagoknak ugyanazoknak a minőségi elvárásoknak kell megfelelniük, mint az Oroszországból származó TechnoNICOL-árunak. Ezt szigorúan ellenőrizzük a teljesítménynyilatkozatok által, hiszen vevőink tőlünk ugyanazt a magas minőséget várják, mint amit a háború előtti szállítások során tapasztaltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.