BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vita van az amerikai veszélyes hulladék elszállításáról

Hétfőn az amerikai kongresszus alsóházának felügyeleti bizottsága vizsgálatot indított a kormányzati reakciók összegzésére, amiben arra keresik a választ, hogy a közlekedési miniszter miért csak 20 nap után kereste fel East Palestine városát és a baleset helyszínét.

Az amerikai környezetvédelmi hatóság engedélyezte a veszélyes hulladék elszállításának hétfői folytatását az Ohio állambeli vasúti katasztrófa helyéről, miután több állam is tiltakozott az ellen, hogy a területén helyezzék el az elmúlt évek egyik legsúlyosabb vasúti balesete után keletkezett anyagot. Ohio kormányzójának hivatala közölte, hogy eddig mintegy 7 millió liter folyékony és 4500 köbméter szilárd hulladékot termeltek ki a baleset helyszínének közelében.

Fotó: AFP

A balesetért felelősnek tartott vasúttársaság, a Norfolk Southern a múlt héten michigani és texasi lerakókba kezdte elszállítani a hulladékot, ám a két állam hatóságai jelezték, hogy tudtukon kívül történt az intézkedés. Ezt követően a szövetségi környezetvédelmi ügynökség (Environment Protection Agency) leállította a folyamatot, majd hétfőtől arra adott engedélyt, hogy a felügyelete alatt Ohio állambeli tárolókba vigyék a mentesítés során összegyűjtött hulladékot. Hétfőn a kongresszus alsóházának felügyeleti bizottsága (House Oversight Committee) vizsgálatot indított a kormányzati reakciók összegzésére, amiben arra keresik a választ, hogy a közlekedési miniszter miért csak 20 nap után kereste fel East Palestine városát és a baleset helyszínét. 

Pete Buttigieg a hétvégén arról számolt be, hogy a szövetségi hatóságok a baleset első percétől kezdve a helyszínen voltak, a távolmaradását pedig azzal indokolta, hogy szerette volna megtartani az egyensúlyt, és nem akart személyesen beleavatkozni a minisztérium hivatalos eljárásába. 

A tárcavezető többször hangsúlyozta, hogy a balesetet okozó vasúti céget felelősségre vonják. Az Országos Közlekedésbiztonsági Testület (National Transportation Safety Board) a múlt héten hozta nyilvánosságra előzetes jelentését, ami szerint a baleset teljes mértékben megelőzhető lett volna. A dokumentum szerint a 149 kocsiból álló teherszállító szerelvény háromtagú személyzete nem vétett, a balesetet a jelzőrendszer hibája okozta, ami nem figyelmeztette a mozdonyvezetőt arra, hogy az egyik kocsi csapágyai túlhevültek, illetve a riasztórendszer túl későn jelzett.

Február 3-án este a vasúti szerelvény 51 kocsija siklott ki East Palestine városában, Ohio és Pennsylvania állam határán. Tíz kocsi veszélyes hulladékot szállított, amelyek közül 5 vinil-kloridot robbanásveszély miatt ellenőrzött módon elégettek. A mintegy 5 ezres város lakói egészségügyi problémákra panaszkodtak a balesetet követően, a szövetségi kormány az aggodalmak eloszlatása érdekében a múlt hét végén arról döntött, hogy minden egyes háztartást felkeresnek a kormányzati intézmények képviselői, hogy a felmerülő panaszokat és problémákat meghallgassák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.