BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még száz Stadler vonat, óránként kétszázzal

Miután már átvett százötven vonatot a svéd állami vasút a svájci Stadlertől, most újabb 17-et rendelt, sőt, az opcionálisakkal együtt összesen száz új szerelvény beszerzése van terítéken. Az északi sínekre tervezett FLIRT-öket speciális kényelmi eszközökkel is ellátták.

Nyolcmilliárd svéd koronát fizet a norvég államii Norske tog a svájci Stadler vasútijármű-gyártó csoportnak azért, hogy gyártson és szállítson számára 17 FLIRT Nordic Express nevű szerelvényt. A szerdán aláírt megállapodásban feltételesen szerepel 83 további vonat is, erről mindkét társaság hírt adott. A 2026 végétől érkező vonatokat a vevő a hosszú távú járatokra szánja.

Stadler
Stadler will produce and deliver Norway’s new long-distance trains
Még száz új FLIRT-je lehet a svéd állami vasúttársaságnak

 

Változatok éjszakai vonatozásra

A Norske tog már februárban bejelentette, hogy a Stadler nyerte meg az új távolsági vonatok szállítására kiírt versenyt. „Az új távolsági vonatokkal minden adott ahhoz, hogy az utazás nyújtotta élményt, kényelmet és minőséget egy teljesen új szintre emeljük” – idézi a közlemény Oystein Risant, a Norske tog vezérigazgatóját. A FLIRT Nordic Express nevű vonattípust kifejezetten a norvég viszonyokhoz igazították. Ülései mindkét oldalon állíthatók lesznek, az utasok éjszakára választhatnak a dönthető hálóülések és két- vagy négyágyas hálófülke között. A napközbeni alváshoz a fülkék ülőbútorokká alakíthatók, a dönthető ülések nappal és éjszaka is használhatók. Lesz a vonatokon bisztró, sok csomagtér és családi terek. Az új, nyolckocsis szerelvényeken akár 542 ülőhely is lehet. Maximális sebességük 200 kilométer lesz óránként. 

Elektromos, illetve olyan meghajtásúak is lesznek, hogy közlekedhessenek nem villamosított vonalakon is.

 A Norske tog meglévő FLIRT-flottájához hasonlóan az új FLIRT Nordic Express is Svájcban készül. A Norske tog nemrég vette át a százötvenedik FLIRT vonatot a Stadlertől. E járművekről azt írja, hogy megbízhatók, nagyon jól működnek még a zord norvég éghajlati viszonyok között is. Ráadásul mindig özönlöttek az utasok, amikor a vasúttársaság üzembe helyezett egy-egy új FLIRT-öt. Ezek a járművek ma már a norvég vasutak gerincét alkotják.

Egyszintes, és Svájcban készül

A Stadler részéről Ansgar Brockmeyer marketing- és értékesítési ügyvezető alelnök, vezérigazgató-helyettes írta alá a szerződést. (Korábbi magyarországi látogatása során Ansgar Brockmeyer egyebek mellett a Stadler fejlesztési céljairól, fókuszairól beszélt a Világgazdaságnak.) A Stadler közleménye szerint ismertette, hogy a svéd sínekre szánt, egyszintes szerelvények a típus legújabb generációját képviselik. A FLIRT Nordic Expresseket 2024-től gyártják, norvégiai tesztelésük 2025-ben indul. Az első szerelvények a bergeni vonalon állnak forgalomba, ahol a szolgálatuk végéhez közeledő vonatokat váltják le. Új vonatokat vásárolnak Norvégiában minden távolsági vonalra, ezek a Bergensbanen, a Soørlandsbanen, a Dovrebanen és a Nordlandsbanen vonalak.

A Stadler termékei Magyarországon is ismertek. A MÁV és a GYSEV sínjein együtt 123 egyszintes FLIRT fut, a MÁV pedig nemrég vette át a részére készült negyvenedik emeletes Stadler-vonatot, a KISS-t. A svájci csoport karbantartó, kocsitestgyártó, továbbá forgóvázjavító és -gyártó egységgel is rendelkezik Magyarországon. A csoport itteni tevékenységéről, terveiről a hazai érdekeltségeket összefogó cég ügyvezető igazgatója, Homolya Róbert nyilatkozott a Világgazdaságnak. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.