Sikertörténetként számol be a kínai Global Times a Budapest–Belgrád (BUBE)-vasút elkészült szakaszának első évéről. A lap azt írja, hogy a Belgrád és Újvidék közötti nagy sebességű szakaszon a múlt szombaton zárult egy év során 2,93 millióan utaztak.
A beruházást a lap a kínai kezdeményezésű Egy övezet, egy út (BRI) nevű nemzetközi együttműködés egyik zászlóshajójának nevezi. A vonalon naponta több mint 50 személyvonat közlekedik, ez napi átlagban 8200 utast jelent a Kínai Állami Vasúttársaság (CRI) adatai alapján. A szerelvények óránként 200 kilométeres sebességgel haladnak, ennek köszönhetően a korábbi 90 perctől 30-ra csökkent a két város közötti utazási idő. Ez egyébként Szerbia első nagy sebességű vasútja.
Mindazonáltal az utasok és a vasúti árufuvarozók várják a vonal magyarországi részének átadását is. Egy a lap által megszólaltatott utas panasza szerint a Budapestről este 7-kor induló vonat másnap reggel fél nyolckor van Belgrádban, de autóval is hat és fél óra az út. Nagy sebességű vasúttal mindössze 2 óra és 40 perc lenne. (Ezt a gordiuszi csomót Szerbia a közelmúltban átvágta egy nyári repülőjárat újraindításával, bár ez esetben a repülőterekre való kijutás ideje hosszabbítja meg a teljes út idejét.)
A CRI tájékoztatása szerint a beruházás következő lépcsője az Újvidék és a magyar–szerb határ közelében lévő Szabadka közötti szakasz lesz. Az észak–dél vasút teljes hosszát 341,7 kilométeresre tervezik, ebből 183,1 jut Szerbiára és 158,6 Magyarországra. A szerb szakaszon emeletes villamos motorvonatok közlekednek. A cikk nem számol be arról, de a korábbi közlésekből ismert, hogy svájci gyártmányi KISS szerelvényekről van szó. Nem tudni, hogy a BUBE közlekedése hogyan zajlik a majdani magyarországi szakaszon.
A Világgazdaság információi szerint a szerbiai KISS-ek elvben megfelelnek a magyarországi vasúti előírásoknak, de az itteni pályákon való közlekedéshez nem szerezték meg a tanúsítványt.
Az is nyitott, hogy a majdani hazai üzemeltetőnek, a MÁV-nak milyen elvárásai lesznek a hazai síneken futó vonatokkal szemben, és arról sincs hír, hogy a MÁV ki szeretne írni az e vonalra szánt szerelvényekre közbeszerzési pályázatot. Az viszont ismert, hogy a BUBE magyarországi szakaszán óránként legfeljebb 160 kilométeres sebességgel lehet majd közlekedni, ennek alapján ide fölösleges egy 200 kilométert tudó, azonban a két főváros között nyilván átszállás nélkül halad majd a nagy sebességű vonat. Mindenesetre a szerbiai szakaszt a CRI szerint – Európában elsőként – már kínai fejlesztésű felügyeleti rendszerekkel és műszaki megoldásokkal, például vezeték nélküli kommunikációs rendszerrel is ellátták. A Belgrád és Újvidék közötti vonal eszközei, megoldásai több mint 54 százalékban Kínában készültek.
A BUBE meglévő részét a magyarországi szakasz megépítésén kívül meg kívánják hosszabbítani Görögországig. Ez már közvetlen összeköttetést ígér térségünk országai számára a pireuszi kikötőhöz, azon keresztül pedig az ázsiai piacokhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.