Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén új intermodális vasúti terminált alakítanak ki – jelentették be a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közgyűlésén. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. 200 millió forintos magánberuházásában épülő PSP Terminalon évente 60 ezer félpótkocsit rakodhatnak át vasútra, érdemben csökkentve ezáltal az észak–déli (M5), nyugat–déli (M1) irányú magyarországi tranzitforgalmat és az azzal járó környezeti terhelést.
A terminál 2023 szeptemberében nyílik meg. Alkalmas lesz félpótkocsik, valamint konténerek vonatra rakására is. A nyugati és közép-európai vasúti átrakókat köti össze Szegeden keresztül, elsősorban Szerbia, Románia, Bulgária, Görögország és Törökország közúti áruforgalmával.
A magyar intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan növekszik, ugyanakkor több mint 90 százalékát három, teljes kapacitással működő budapesti terminál bonyolítja le.
„Magyarországon jelenleg csak a kelet–nyugati korridoron működnek intermodális terminálok, a déli–északi irányú forgalmat lebonyolító budapesti átrakók, illetve a magyar–román határon található kürtösi terminál azonban telítettek” – hangsúlyozta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette, hogy a fővárosi intermodális forgalom ráadásul az autópályákat terheli ahelyett, hogy az árut a határpontokhoz közel vasútra terelnék. Ezért szükség van egy olyan terminálra, amellyel a Szerbia felől kamionon érkező áruk vasútra rakodva elérhetik Észak-, Közép- és Nyugat-Európát. A Petrolsped terminálját éppen ilyen céllal alakítják ki.
Az M5-ös autópályán, Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik. A kiskundorozsmai terminál, közel a román és szerb hármas határhoz, az M5-ös és az M43-as autópályához ideális helyszín arra, hogy e tranzit kamionforgalom egy részét vonatra tegyék” – mondta a rendezvényen Kovács Attila, a PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatója. A 4,8 hektáros fejlesztési területen létrejövő terminálon egyszerre 120 félpótkocsit és ugyanennyi TEU konténert (20 lábas szabványkonténer) tudnak majd kezelni. Naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt képesek kiszolgálni, amelyek szerelvényenként 38 félpótkocsit vagy 38 negyvenlábas konténert szállíthatnak.
Ezzel a kapacitással a terminál éves szinten mintegy 60 ezer kamionnal csökkentheti az M5-ös és M1-es autópálya kamionforgalmát.
A létesítmény működését saját fejlesztésű termináloperációs rendszer segíti, daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, csereszekrényeket, valamint konténereket tudnak majd vasútra átrakni. A rakodóvágányt az uniós irányelvekkel összhangban villanymozdonnyal, szén-dioxid-kibocsátás nélkül szolgálják ki. A terminálról az ügyféligények szerint rendszeres vonatok indulnak a 1200-1400 kilométerre lévő vasúti terminálok, tengeri kikötők felé. Közvetlenül elérhetők a bettembourgi és a poznani vasúti csomópontok, ezeken keresztül pedig akár Franciaország Spanyolország, Olaszország, Nagy- Britannia vagy a Baltikum államai.
A terminál anyavállalata a 27 éves vasúti szállítmányozási tapasztalattal rendelkező Petrolsped Szállítmányozási Kft., amely Magyarország mellett Ausztriában és Romániában is jelen van leányvállalataival. Magyarországi árbevétele 2021-ben meghaladta a 13 milliárd forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.