Akár 16-21 százalékkal is növekedhetnek a közúti fuvarozás költségei 2024-ben – áll a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében. Ez a növekedés az előrejelzett 4-6 százalékos inflációnak az ötszöröse is lehet.
A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki.
Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedését a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele okozzák.
„Fizetőssé válik az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala” – emeli ki Lajkó Ferenc iparági szakértő.
Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-jétől, Németországban pedig 2023. december 1-jétől vezetik be az úgynevezett külső költséget, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.
A magyarországi útdíj átlagosan 50-60 százalékkal, a németországi pedig 70-83 százalékkal kerül majd többe 2024-ben!
Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85 százalékos értékeket mutat.
A hatalmas útdíjemelés gazdasági következményei súlyosak lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.