A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület folyamatosan dolgozik tagvállalataival és a nemzetközi társszervezetekkel, hogy végül olyan javaslatcsomagot fogadjanak el a megakamionokról, amely nem csökkenti a vasúti árufuvarozás versenyképességét, és nem eredményezi pontosan az ellenkezőjét annak, ami elvileg az Európai Unió egyik legfőbb zöldcélja: hogy a közútról az árufuvarozás minél nagyobb hányadát állítsák át a környezetkímélő vasúti és vízi közlekedésre – tette közzé a szervezet.
A veszély ugyanis óriási, mivel a nagyobb, hosszabb és súlyosabb kamionok nemzetközi térnyerését kibocsátáscsökkentő változásként kívánják eladni, részben a kamionos szállítás növekvő méretgazdaságosságára hivatkozva, részben pedig arra, hogy a gigakamionok között nullaemissziós járművek is lennének, az engedélyezendő nagyobb méret és tömeg az akkumulátorok vagy a hidrogéncellás meghajtás kiépítését szolgálná.
Csakhogy az Európai Bizottságnak a haszongépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv (96/53, közkeletű angol rövidítéssel: Weight and dimension) módosítására irányuló javaslata egyáltalán nem pozitív eredménnyel járna, ha a mostani formájában valósulna meg. A d-fine GmbH frankfurti tanácsadó cég által készített tanulmány szerint
a következmény a fordított modális váltás lenne, mégpedig vastagon: a gigakamionok uniós szintű engedélyezése miatt akár 21 százalékkal csökkenne általában a vasúti teherszállítás, és 16 százalékkal a kombinált szállítás.
Ez évente akár 10,5 millió kamionos fuvart, 6,6 millió tonna plusz szén-dioxid-kibocsátást eredményezne, a negatív externális hatások 2,2 milliárd euróra (csaknem 840 milliárd forintra) becsülhetők, de a közúti infrastruktúra karbantartása konkrétan több mint 1,15 milliárd euró (mintegy 437 milliárd forint) többletköltséget jelentene.
A tanulmányt megrendelő öt európai vasúti érdekvédelmi szervezet, azaz
A jelenlegi javaslatcsomag megkérdőjelezné a vasúti egyeskocsi-fuvarozási szegmens létét is. A zöldátállásban korlátozottan rendelkezésre álló erőforrások, például az akkumulátorok gyártásához szükséges anyagok, javak racionális felhasználása nem az, ha erőltetett ütemben próbáljuk olyan területen – a nagyobb távolságú áruszállításban – elterjeszteni az alternatív hajtásláncokat, ahol nem kell föltalálni a meleg vizet: ma is rendelkezésre áll a fuvarozásban a valóban zöld megoldás, a vasút – érvel a Hungrail.
A gigakamionok támogatói elfelejtkeznek arról, hogy az akkus vagy hidrogénes kamionok is igénybe veszik az utakat, a települések utcáit, a gigakamionok nagymértékű elterjedése miatt – a javaslatok nem titkolt célja ez – erőltetett ütemben kell majd bővíteni az autópályákat, a többi közutat, főleg pedig a gigakamionokat kiszolgáló speciális infrastruktúrát a rakodóktól a sztrádapihenőkig. Nem is beszélve arról, hogy milyen problémát okoznak az akár két pótkocsis szerelvények egy-egy körforgalomban, városi útkereszteződésben, vasúti átjáróban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.