Már most infrastrukturális korlátokba ütközik a hazai vasúti árufuvarozás, nem kérdéses, hogy sürgős vasúti fejlesztésekre van szükség, mert anélkül nem tudják majd kiszolgálni az új autóipari és akkumulátorgyárakat.
Megduplázódik az autógyártás volumene a következő években – hangsúlyozták vezető logisztikai szakértők egy herceghalmi Közlekedéslogisztikai Konferencián, ahol leszögezték, hogy
nem elegendő a jelenlegi vasúti infrastruktúra az épülő komplexumok kiszolgálására.
Jelenleg évente mintegy 400 ezer autót, Audit és Mercedest gyártanak Magyarországon, ehhez jön majd az épülő debreceni BMW és a szegedi BYD, amely várhatóan évente további 200–200 ezer autót gyárt majd. Mindeközben a meglévő gyárak kapacitását is fejleszteni fogják.
Már most korlátos a vasúti kapacitás, így viszont hiába törekednek rá, nem tudnak nagyobb forgalmat a vasútra terelni a győri Audinál. Erről Medgyasszay Gábor, az Audi Hungária Zrt. inbound logisztikai vezetője beszélt, jelezve, hogy
a vasúti rendezésnél, valamint a szállítási menetrendeknél nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában és Németországban is vannak problémáik.
Elértek a határra a gyártók, a továbblépés az infrastruktúra fejlesztése nélkül lehetetlen, ezért most a közúti szállításnál igyekeznek alternatív üzemanyagra átállni. Erre sincs azonban megfelelő infrastruktúra, például LNG-töltőhálózat kamionoknak.
Az épülő debreceni BMW-gyár is a vasúti szállítást preferálja, azonban
az épülő autóipari és akkumulátorgyárak forgalma megoldhatatlan feladat elé állítja a magyar logisztikai infrastruktúrát
– derült ki Gyűrűs Bence, a debreceni BMW logisztikai partnercége, a DP World Hungary Logistics Kft. ügyvezető igazgatójának szavaiból.
Malmoznak a tehervonatok a határonEgyre könnyebben elkerülhető Magyarország a vasúti árufuvarozás szempontjából a szomszédos országok vasútfejlesztései és üzletpolitikai kedvezményei miatt. A hazai vasútvállalatok már annak is örülnének, ha szerelvényeik gyorsabban léphetnének át a határon, és érdemi előrelépés történne az intermodális szállítás feltételeinek megteremtésében. E kérdésekről Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak. |
Egyelőre nem látszik a probléma megoldása, a szakember szerint
ezen a helyzeten csak a V0 vasútvonal megépítése segítene.
A Magyarországra települő akkumulátorgyárak fogják kiszolgálni a következő években az európai akkumulátorigények kétharmadát.
A gyárak majdani fuvarozási kapacitásigényéről viszont a távol-keleti beruházók egyelőre kevés információval szolgálnak
– hangzott el a szakmai fórumon.
Csak annyi biztos, hogy Debrecennél a BMW és a CATL-akkumulátorgyár is tervez a vasúttal mind a munkatársak közlekedésénél, mind az árufuvarozásnál, de az nagy kérdés, hogy ezt mekkora arányban tudják megvalósítani – mondta Homoki István, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. mérnöki csoportvezetője.
A fő fejlesztési fókusznak a vasúthálózat azonnali bővítésén és korszerűsítésén kell lennie.
A Budapestet elkerülő V0 vasútvonal építésének haladéktalan megkezdése és a lassújelek felszámolása különösen fontos ahhoz, hogy a környezetbarát intermodális fuvarozás minél nagyobb teret nyerjen, és ne az amúgy is túlterhelt közútjaink teherforgalma növekedjen tovább – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.