A kísérleti időszak tapasztalatai alapján a MÁV-Start a motorvonati közlekedésben érintett vasútvonalakra tervezi kiterjeszteni a vonatkísérő nélküli közlekedést – közölte a társaság a Világgazdasággal.
Lapunk annak kapcsán kért további információt az állami vasúttársaságtól, hogy az április elején jelezte: április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatai kísérleti jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek, két hónapon át. Az értékelés alapján várhatóan az elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést.
Mint megtudtuk, a MÁV-Startnál a 2024. március 31-i adatok alapján 2554 jegyvizsgáló dolgozott. A vonatkísérő nélküli közlekedés tervezett kiterjesztésével gazdaságosabban osztható majd el a jegyvizsgálói állomány.
„Ebből következően a vasúttársaság nem fog elbocsátani jegyvizsgáló munkakörben foglalkoztatott munkavállalót a vonatkísérő személyzet nélküli közlekedés bevezetése miatt, valamint csoporton belül sem lesz munkavállalói áthelyezés” – szögezték le a válaszban.
Sőt, mivel a jegyek szúrópróbaszerű ellenőrzését a kalauz nélküli vonalakon továbbra is a jegyvizsgálók végzik, ők nem egy konkrét járathoz vezényelt vonatkísérő személyzet tagjaként tevékenykednek, hanem az adott vonalon akár egy idősávban közlekedő több vonatjáratra is felszállva ellenőrzik a jegyeket. (Honlapja szerint a társaság egyes vonalakon még fel is venne jegyvizsgálót, de más munkatársakat is keres.
Összegyűjtöttük, amit még tudni kell a kísérleti időszakról és a MÁV-Start terveiről a társaság korábbi és mostani tájékoztatása alapján:
A tesztüzem mindazonáltal nem indult problémamentesen. Ráadásul a VDSZSZ lenti videójában Novák Viktor pályavasúti vezető ügyvivő arról beszél, hogy a tesztüzemben érintett vonalon két olyan megálló is van – Vörösvárbánya és Szélhegy –, amelyen a mozdonyvezető nem látja be a FLIRT vonatot a teljes hosszában. Ha kiszáll, hogy végignézze a szerelvényt és a peront, akkor a vezetőfülkébe történő visszatérése alatt az utolsó felszállókat már nem látja. Ez a mintegy tíz olyan, ellenőrizetlen másodperc alatt balesethez vezető esemény is történhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.