A vasúti utazóközönség folyamatos és pontos utazási információval való ellátása ma is ugyanúgy célja az állami vasúttársaságnak, mint a kifejezetten e célra alapított Mávinform indulásakor volt, a tájékoztatás módja azonban sokat változott az idők során a technika fejlődésével.
A rendszer bevezetéséről 1984 tavaszán döntött a MÁV vezérigazgatósága. Arról, hogy a Mávinformnak 1984. július 1-jétől a médián – az MTI-n, a Magyar Rádión, a Magyar Televízión, újságokon és később a képújságon keresztül – el kell juttatnia az utazást érintő friss híreket a lakossághoz, a végső szót Bajusz Rezső, a vasúttársaság vezérigazgatója mondta ki – mindezt a Mávinform csapatának egyik tagja, Kavalecz Imre idézte fel a Világgazdaság érdeklődésére. Az utazóközönség előtt évtizedeken át ő volt a MÁV.
Mint elmondta, külön feladat volt a Mávinform tevékenységének meghatározása és megszervezése, mert a megcélzotthoz hasonló szolgáltatást nem kínáltak a környező országokban. Fogódzóul kínálkozott ugyan Útinform és a Fővinform működése, de ezeknek más volt a célközönsége. A végül kiválasztott, bevált és népszerűvé vált rendszerben a Mávinform naponta tizenegyszer jelentkezik be a rádióban – ebből háromszor a Reggeli krónika című adásban –, továbbá reggel 9-től este 9-ig kétóránként közli a friss vasúti híreket. Ezen az egyedi tájékoztatáson keresztül olyan élő adatokhoz jutnak az utazók, amelyekből megtudják, mire kell ügyelniük. A fókuszban a balesetek miatti késések, a vágányzárok okozta vonatpótlások, a menetrendváltozások álltak. Az utóbbiak között kiemelt fontosságú a nyári balatoni, majd a téli utószezoni vonatindítások módosulása.
„Cél volt, hogy a saját hangunkon jelenjünk meg – idézte fel Kavalecz Imre –, de erre a kezdeti működési körülmények között egészen más módon volt lehetőség, mint most”. Mint mesélte, a híreket telefonon adták le a rádiónak egy olyan vonalon, amelyet a Magyar Rádió saját belső „négyhuzalos” rendszeréből építettek ki a MÁV-hoz. Ám erre is rá kellett készülni: a mávinformosoknak meg kellett tanulniuk rádiós szintű artikulációval beszélni. Ezért beiskolázták őket heti egy alkalomra a Színház- és Filmművészeti Főiskolán oktató, a rádiósokat és televíziósokat is szép, érthető kiejtésre tanító Fischer Sándorhoz. Három hónapnyi tanulás után a Mávinform csapatának a rádió mikrofonbizottsága előtt vizsgáznia kellett a mikrofonengedély megszerzéséért. Megszerezte mindegyikük.
A hőskor Mávinform csapata három főből állt. Benik Zsuzsa a MÁV kereskedelmi vonaláról érkezett, Varsányi Antal a társaság forgalmi területéről, Kavalecz Imre pedig a szerencsi vasúti főnökségtől. Az érdeklődés alapján lettek volna többen is: amikor a MÁV-on belül meghirdették a mávinformos pozíciókat, 30-40 fő jelentkezett. Közülük választották ki a befutókat.
Nekik kellett kitalálniuk a tájékoztatás konkrét témáit is, hiszen minta nem volt.
A hírek átadásában az említett telefonon később már a fax is besegített, ezen juttatták el a friss információt a sajtónak. Ez elsősorban a Népszabadságot és az Esti Hírlapot jelentette, de a Szabad Földdel is volt megállapodása a MÁV-nak. A Szabad Föld hetente kapott anyagot, mindenekelőtt a várható menetrendi változásokról. A naponta megjelenő lapok, a tévé és a rádió – azon belül a később a tévén keresztül folyamatosan elérhető Teletext – értelemszerűen frissebb vasúti utazási információhoz jutott. A balesetekről szóló tájékoztatást nyilván a rádió kapta az említett, napi 24 órában élő, belső vonalon.
A kezdeti években a szerkesztőségek az írógépen rögzített híreket kapták. Ezekkel Kavalecz Imre maga sétált át az Oktogontól (akkor November 7. tér) a Blaha Lujza téri épülethez, ahol a Népszabadság és más lapok szerkesztősége működött. A hírek e fizikai továbbítása a fax megjelenésével szűnt meg, nagy könnyebbséget hozva a Mávinform csapatának. A következő műszaki fordulatot a számítógép megjelenése jelentette, ekkortól már e-mailen továbbították az utazási információt. Az újabb látványos változás az internet megjelenésével a Mávinform saját honlapjának, majd Facebook oldalának az elindítása volt. Ezeken a korábbinál sokkal több információ érhető el.
„Adott esemény, változás megtörténte után 10-20 perc, de legfeljebb fél óra múlva ki tudjuk tenni a tájékoztatást” – magyarázza Kavalecz Imre.
Az utasok mielőbb tudni szeretnék, hogy esetleg máshogyan fognak utazni, mint ahogyan tervezték. Ezeket a hírforrásokhoz (mint mindenhez az interneten) bármikor hozzáférnek, és kommentelésre is van módjuk.
A MÁV részéről persze az elsődleges utazási tájékoztatás csatorna a Mávdirekt, a telefonos és mailes válasz nem a profilja, bár van rá példa.
Volt már a Mávinform életében a mostanihoz hasonló, évfordulós esemény. A 25 éves ünnepséget szervező kommunikációs igazgatóság egy olyan kis kiadvánnyal lepte meg a csapatot, amelyet a Mávinformmal kapcsolatban álló újságíróktól kért véleményekből szerkesztett. Mind pozitív volt. Szerepelt köztük egy olyan megállapítás is, amelyet Kavalecz Imre nagy büszkeséggel idéz: a mávinformosok sosem alszanak.
„Szolgáltatásunk népszerűsítése, a hiteles, megbízható, pontos tájékoztatás volt a feladtunk, és az ma is” – jelentette ki a talán legismertebb MÁV-alkalmazott. Mellette további négy, elkötelezett munkatárs alkotja a Mávinform csapatát: Peiper Károly, Váczi Viktor, Kis-Horváth Levente, Jancsurák Bence.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.