Hatalmas kieséssel fenyegetik a magyar gazdaságot azok az augusztusra tervezett vasúti pályafelújítások, fejlesztések, amelyek miatt az érintett hazai fuvarozók megkongatták a vészharangot. Szerintük jobban is elő lehetne készíteni a munkák miatt szükségessé váló vágányzárakat.
A Világgazdasághoz eljutott panasz szerint (várhatóan) a jövő hónapban esedékes, csak vágányzárak mellett végezhető munkák miatt nehezen kezelhető helyzetbe kerülnek a vasútvállalatok. Aggodalmukat erősít, hogy az RCT – BILK terminált már az eddigi munkák során is kizárták 12 napnyi időre a forgalomból. A kivitelezők ennyi idő alatt akár teljesen fel is újíthatták volna például a Soroksári úti vasúti felüljárót. A helyzet hátteréről, súlyosságáról, kilátásairól és a panaszok megalapozottságáról a Világgazdaság a hazai vasúti szakma egészére rálátó Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatóját kérdezte. „Így igaz, egyszerre három nagy vasútipálya-munkáról van szó” – erősítette meg Hódosi Lajos. Ezek
A lényeg Hódosi Lajos szerint az, hogy minél jobb legyen e munkák koordinálása. Megfelelő összhang esetén ugyanis csökkennek a vasútvállalatok kockázatai, mert így ők és ügyfeleik is jobban fel tudnak készülni a vágányzáras időszakokra. A tét nagy, hiszen az ezeken az útvonalakon elérhető terminálokon bonyolódik a magyarországi intermodális forgalom mintegy 90 százaléka. A minél tökéletesebb koordináció azért is fontos, mert a vágányzár miatt a vasútvállalatoknak még ekkor is
Igaz, hogy ilyenkor kapnak kompenzációt, de Hódosi Lajos úgy látja, hogy nem eleget. „Aligha szabad a Gubacsi híd 30-40 éve elmaradt rekonstrukcióját a mostani vasúti árufuvarozókkal, a terminálokkal, végső soron pedig az őket megbízó vállalatokkal megfizettetni” – mutatott rá. Ráadásul a Gubacsi híd mostani felújítása csak egy megerősítést jelent, de 2-3 év múlva ott új hídra lesz szükség. Minél előbb el kell kezdeni a tervezését és az építését.
A Hungrail illetékese is úgy tudja, hogy a vasútvállalatok nem elégedettek a köztük és a kivitelezők közötti egyeztetés eddigi eredményeivel. Szeretnék, ha szempontjaikat – amelyek a munkák jobb összehangolására összpontosítanak – nagyobb mértékben vennék figyelembe. Enélkül – de erre már az egyik piaci szereplő hívta fel lapunk figyelmét – a magyar nemzetgazdaság számára döntő jelentőségű gyárak, főként az autó- és az akkumulátorgyárak folyamatos termelése kerülne veszélybe. Hogy miért, ahhoz érdemes megismeri a részleteket.
Az egyre rosszabb állapotú Gubacsi híd üzemengedélye lejárt. Ezen az átjárón érhető el vasúttal a Csepel szigeten működő több konténerterminál (MCC, Metrans, Masped, Budapesti Szabadkikötő). Már most is csak óránként 5 kilométeres sebességgel szabad a hídon haladni. Az ehhez szükséges tolatómozdonyok beállítása több tízmillió forintos többletköltséget okoz a vasútvállalatoknak.
A ferencvárosi pályaudvar és a soroksári vasútvonal fejlesztése részeként felújítandó, szintén elöregedett Soroksári úti vasúti hídon közelíthető meg az összes budapesti terminál, beleértve Magyarország egyik legnagyobb konténerterminálját, a Rail Cargo Terminal – BILK-et. Ezen keresztül érhető el a Gubacsi híd is. A beruházás a Budapest–Belgrád vasútvonal építésének egyik eleme.
A Gubacsi hidat négyszer 3 napra tervezik teljesen lezárni – mert így oldható meg, hogy egyelőre ne zárják ki végleg a forgalomból –, a Soroksári útit pedig 4 napra, augusztus 16–19. között.
Ez utóbbihoz a Világgazdaság információi szerint az ebben közvetlenül érintett csepeli terminálok és a Rail Cargo Terminal – BILK sem járult hozzá. E híd lezárásával ugyanis az összes budapesti terminált kizárnák a forgalomból. Ám nem lehetne lezárni később, a tanítási idő alatt sem, mert a közútkezelő aligha engedné a nagyon forgalmas Soroksári út kétszer 1 sávra szűkítését.
A vasútvállalatok szerint az lenne ideális, ha egybeesne a két rendkívül fontos vasúti összeköttetés felújítása. A mindkét hidat érintő vágányzárak megfelelő ütemezésével biztosítható lenne a forgalom. Ha erre a 150-es vonal elemeinek elkészülte után kerülne sor, akkor legalább Délről érkezhetnének a vonatok. A felújítással azért is meg lehetne várni a 150-es vonal elkészültét, mert a társaságok szakértői véleményre hivatkozva úgy vélik, hogy a Soroksári úti vasúti felüljáró még nincs kritikus állapotban.
Szakmai álláspontjuk szerint a vágányzárak azonos időre történő időzítése esetén előbb
A beadott vágányzári igények között egyelőre még nem szerepel a Gubacsi híd és a Soroksári híd egyidejű lezárása, de az érintettek gyakori egyeztetései arra utalnak, hogy a veszély közeli és valós.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.