BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Kánikulában irány az Északi-sark – siklóernyővel

Négyszáznegyven kilométert siklóernyőzött két orosz pilóta a északi-sarki célig a speciális tervezésű és gyártású eszközön. A siklóernyő egy e célra kiválasztott jégtáblán landolt, hogy azután a pilóták azon sodródjanak a jégtörő megérkezéséig.

Motoros siklóernyővel a világon először szállt le az Északi-sarkon az orosz Fjodor Konyjuhov és Igor Potapkin. A Roszatom kötelékébe tartozó, 50 Let Pobjedi (A győzelem 50. évfordulója) nevű atomjégtörő szállította a pilótákat a Ferenc József-földre, ahonnan 440 kilométeres repülés után szálltak le az Északi-sarkon egy kétüléses motoros siklóernyővel.

A két siklóernyős pilóta és a sarki repülést segítő csapat a szántalpas, kompozit anyagból készült borítású beülővel
A két siklóernyős pilóta és a sarki repülést segítő csapat a szántalpas, kompozit anyagból készült borítású beülővel / Fotó: Roszatom

 

Speciális siklóernyő, speciális felkészülés

A Roszatom kompozit anyagokat fejlesztő és gyártó részlege csúcstechnológiás anyagokat készített a siklóernyő beülőjét körbevevő áramvonalas burkolathoz – írja közleményében a társaság. A beépített üzemanyagtartállyal rendelkező burkolatot a Szentpétervári Nagy Péter Műszaki Egyetem digitális tervezőiskolájának közreműködésével tervezték és gyártották szén- és üvegszálas kompozit anyagok felhasználásával. Az áramvonalas burkolatnak és a póttartályoknak köszönhetően sikerült 900-ról 1200-1300 kilométerre növelni a motoros siklóernyő hatótávolságát.

Moszkvában és a jégtörő fedélzetén párhuzamosan követte a vállalkozást segítő csapat a repülést.

  • A 440 kilométeres táv megtétele 10 óra 13 percig tartott,
  • moszkvai idő szerint július 7-én 16:29-kor szállt fel a csapat
  • és másnap, július 8-án 02:42-ig szálltak le az Északi-sarkon. 

A távot a felszín felett 267 és 835 méter közötti magasságban repülve 47 kilométer/órás átlagsebességgel tették meg. 

A pilóták átrepültek az Északi-sark felett a nyugati félteke fölé, majd a landolásra kiválasztott jégtáblán szálltak ki, ami nem volt egyszerű az erős szél és a felszíni tájékozódási pontok hiányában.

A pilótáknak is a mobilozás az első

A pilóták a leszállás után műholdas telefonon keresztül számoltak be a sikeres repülésről, és az Északi-sark eléréséről, majd letáboroztak és 

felkészültek az egynapos sodródásra a jégtáblán az atomjégtörő megérkezéséig. 

A stáb folyamatos műholdas kapcsolatban van a pilótákkal, a műholdas jeladók automata üzemmódban folyamatosan továbbítják tartózkodási helyük pontos koordinátáit. A jégtörő az előre megtervezett rutineljárás szerint közelíti meg és veszi fedélzetére a siklóernyősöket.

siklóernyő
Történelmi pillanat – útban az Északi-sark felé a kétszemélyes motoros siklóernyő / Fotó: Roszatom

„A Roszatom mindig is támogatott bennünket, ezért nem túlzás, hogy a vállalat kompozit anyagokat gyártó részlegének szakemberei jelentősen hozzájárultak a vállalkozásunk sikeréhez. Ezzel az úttal az orosz kompozitgyártás is rekordot döntött, hiszen a siklóernyő beülő burkolatához használt üveg- és szénszálas kompozit héj a zord sarkvidéki körülmények között is bizonyított” – közölte Fjodor Konyjuhov.

A fedélzeti műholdas jeladó által továbbított adatok elemzése után várhatóan bejegyzik, hogy motoros siklóernyővel először sikerült elérni az Északi-sarkot.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.