BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányzik a kormány stemplije a vonatvásárláshoz

Szeptember végén lejár az a határidő, ameddig a GYSEV-nek biztosítania kell a Stadlertől rendelt 9+4 intercity-motorvonat finanszírozását. A vonatvásárláshoz a kormánynak alá kell írnia a GYSEV-nek az Európai Befektetési Bankkal kötött finanszírozási szerződést. Ez még várat magára.

Önmagának állított a GYSEV olyan határidőt, amelyből most könnyen kifuthat. Szeptember 29-én lépne hatályba az a szerződése, amelyet a Stadlerrel 9+4 villamos motorvonat vásárlásáról írt alá. A finanszírozás külső forrás bevonásával történne. A pénzt az Európai Befektetési Bank adná, amely már a nyár előtt aláírta a projekt finanszírozását. A finanszírozási szerződés azonban még aláírására vár, mert hiányzik a kormány jóváhagyása. A Világgazdaság értesülése szerint ez a mai napig nem történt meg.

vonat
Stadler-vonat a GYSEV flottájában / Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Intercity minőségű vonatokat rendelt a GYSEV 

Márpedig ha nem érkezik meg a kormány jóváhagyása a jelzett határidőig, a szerződés nem teljesíthető, és a majdnem másfél évig tartó közbeszerzést újra meg kell ismételni. Egy ismétlés ugyanis már volt. 

A GYSEV először 2022. október 24-én indított közbeszerzést, amelynek sikertelensége után 2023. május 8-án indított újabb közbeszerzést 9+4 intercity kivitelű motorvonat beszerzésére. A tenderen a Stadler és a Siemens vett részt, végül a GYSEV 2024. március 19-én a Stadlerrel szerződött. A megbízás teljesítésével összesen 3640 új, korszerű, intercity színvonalú ülőhellyel bővülne a hazai vasúti közlekedés. 

A Stadler az első járművet a szerződés életbelépését követő 36. hónapban adná át, az alapmegrendelés utolsó egységét 44 hónapon belül. A vonatokat a GYSEV a Sopron–Budapest és a Szombathely–Budapest vonalon használná. Ez azt jelenti, hogy az első jármű már a 2027-es tanévkezdésre forgalomba tud állni. Az új járművek kétáramneműek, Ausztriában is képesek közlekedni.  

Jelenleg a GYSEV IC beszerzés az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően gyorsan, pontosan, új vasúti személyszállító járművek szállíthatók Magyarországra. Ugyanakkor van néhány, aggodalomra okot adó jel a piacról: 

  • A MÁV utoljára 2017. április 12-én írt alá olyan járműbeszerzési szerződést, amely életbe is lépett, ez az emeletes motorvonat vásárlása volt. 
  • Azóta két olyan kiírt közbeszerzést is visszavontak – 2020-ban a HÉV-flottacserét és 2020-ban akkumulátorosmotorvonat-beszerzést –, amelyekbe az ajánlattevők komoly erőforrásokat fektettek. 
  • A MÁV csak az elmúlt három évben, különböző tárgyban összesen hét piaci konzultációt indított, amelyek érdemi eredményéről, folytatásáról nincs információ. Ezek a hidrogénüzemű motorvonat 2021, 2022, 2023, a regionális motorvonat 2021, 2023, 2024, és a HÉV-járműcsere 2024. (A hidrogénüzemű vonatról és másokról nemrég a francia Alstom vasúti járműgyártó magyarországi érdekeltségeinek első számú vezetője, Balázs Gáspár nyilatkozott a Világgazdaságnak.)
  •  A 2022 márciusában eredményesen és szerződéskötéssel zárult 115 villanymozdony beszerzése soha nem lépett életbe. 

A Stadler szerelvényei adják a hazai vasúti közlekedés gerincét 

Ennek alapján fennállhat a veszély, hogyha meghiúsul az aláírt GYSEV-szerződés is, akkor a Stadler a rendelkezésre álló, jelenleg az egész iparágban szűkös mérnöki erőforrásait más piacokra irányítja át. Jelenleg az ország sínjein futó, csaknem 200 Stadler-vonat adja a hazai vasúti közlekedés gerincét. Korábbi közlése szerint a vállalatcsoport 2006 óta több mint 130 millió svájci frankot fektetett be, 800 munkavállalóval rendelkezik, és Európa egyik legnagyobb és legmodernebb, éves szinten 750 alumínium kocsiszekrényt előállító üzemét építette fel az országban.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.