A 2010-es évek során az Európai Unió országai közül hazánkban emelkedett a legnagyobb mértékben a termékenységi ráta. A magyar termékenységi ráta a 2011. évi 1,23-os értékről 1,49-ra növekedett 2019-ig a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. A mutató 2010-es években megfigyelt emelkedéséhez hozzájárult a családtámogatási rendszer 2010 utáni megerősítése, valamint a kiszámítható és stabil gazdasági környezet is. Emellett szerepe volt annak is, hogy a nők átlagos gyermekvállalási korának kitolódása megállt hazánkban, vagyis a korábban elhalasztott születések egy része megvalósulhatott.
A 2020-as évtized első éveiben a termékenységi ráta emelkedése megtorpant, amiben érdemi szerepe lehetett a 2020 tavaszán megjelent koronavírus-járványnak. A pandémia első hullámában a járványügyi intézkedések miatt csökkent az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés lehetősége (terhesgondozás, meddőségi kezelések), később pedig az oltások várandósság alatti felvételének kérdése hordozott bizonytalanságot a gyermekvállalás előtt álló párok számára. Az ismeretlen vírussal való várandósság alatti megfertőződés lehetősége szintén visszafoghatta a gyermekvállalási hajlandóságot. A járvány gazdasági és munkapiaci hatásai növelték a megélhetési bizonytalanságokat. Mindezek következtében 2020-ban 1,56, 2021-ben 1,59 volt az egy nőre jutó átlagos gyermekszám hazánkban, ami előbb 2022-ben 1,52-ra, majd 2023-ban 1,51-ra csökkent. 2023 során a koronavírus-járvány hatása már lecsengett, ugyanakkor a tavalyi évet jellemző magasabb inflációs környezet és gazdasági bizonytalanság kedvezőtlen hatást gyakorolhatott a gyermekvállalási döntésekre. 2024 első négy hónapjában 1,37-ra mérséklődött a termékenységi ráta. A mutató csökkenése azt jelzi, hogy a születésszám nemcsak a szülőképes korú nők létszámcsökkenése miatt mérséklődik, hanem a gyermekvállalási kedv visszaesése is megfigyelhető.
2023-ban 85 ezer gyermek született Magyarországon, ez a legalacsonyabb születésszám 1949 óta.
A születésszám történelmi mélypontja eddig 2011 volt, amikor 88 ezer újszülött jött világra. A születések száma minden vármegyében és Budapesten is csökkent 2023-ban az előző évhez képest. A 2024-es év első negyedévében tovább csökkent a születésszám hazánkban: ezen időszakban 9,3 százalékkal, vagyis mintegy 2 ezer újszülöttel kevesebb jött világra 2023 első három hónapjához viszonyítva. A születésszám alakulása jelentős területi eltéréseket mutat. 2024 első negyedévében Budapesten csökkent legnagyobb mértékben, 18 százalékkal az élve születések száma, ezzel szemben az Észak-Alföld területén enyhe (0,6 százalékos) növekedést figyelhettünk meg.
A historikusan alacsony születésszám ellenére a termékenységi ráta jelentősen magasabb volt 2023-ban (1,51), mint a korábban legalacsonyabb születésszámot produkáló 2011-es évben (1,23). Ennek oka a társadalom demográfiai folyamataiban, ezen belül is a szülőképes korú nők számának csökkenésében lakozik. A 15–49 éves női korosztályok létszámcsökkenése a jövőben is folytatódni fog, ami jelentősen megnehezíti a kedvezőtlen népesedési trendek megfordítását. A népességfogyás megállítása nem csupán társadalmi szempontból lényeges, hanem a fenntartható gazdasági növekedés és felzárkózás elérése miatt is. Azt figyelhetjük meg ugyanis, hogy a gazdaságtörténetileg sikeres felzárkózások a múltban jellemzően összekapcsolódtak a népesség gyarapodásával.
Az Európai Unió 27 tagállamára számított átlagos termékenységi ráta stabilan 1,5 és 1,6 között alakult a 2010 és 2021 közötti időszakban, ugyanakkor 2022-ben csökkenést figyelhettünk meg. Az egy nőre jutó átlagos gyermekszám a 2021. évi 1,53-ról 1,46-ra mérséklődött 2022-ben úgy, hogy a 27 tagország közül csupán két ország (Bulgária és Portugália) esetében növekedett a termékenységi ráta. Az uniós országok termékenységi rátája utoljára 2004-ben volt ilyen alacsony.
2010-ben két uniós országban, Írországban (2,05) és Franciaországban (2,03) is megközelítette a termékenységi ráta a reprodukcióhoz szükséges 2,1 körüli értéket.
A termékenységi ráta rangsorában a 3–5. helyen a kiterjedt jóléti szolgáltatásokat biztosító skandináv államok szerepeltek: Svédországban 1,98, míg Dániában és Finnországban is 1,87 volt az egy nőre jutó átlagos gyermekszám. 2010-ben Magyarországon volt a legalacsonyabb a termékenységi ráta az egész EU-ban: ekkorra hazánkban 1,25-ra csökkent a mutató értéke. Magyarországot Málta (1,36) és Lettország (1,36) követte, ugyanakkor a termékenységi ráta Spanyolországban (1,37), Portugáliában (1,39) és Németországban (1,39) sem érte el az 1,4-es értéket.
A termékenységi ráta konvergált a 2010-es években az uniós tagállamokban. Egyes kelet-közép-európai országokban (például Magyarországon, Csehországban és Romániában) annyit emelkedett a termékenységi ráta 2021-ig, hogy már meghaladta a skandináv országok – ezzel egyidejűleg csökkenő – értékét. A historikus adatok alapján az egy főre jutó GDP emelkedésével párhuzamosan csökken a vállalt gyermekek száma, ugyanakkor több tanulmány is arra jutott, hogy a gazdasági fejlettség bizonyos szintjének elérését követően az egy főre jutó GDP és a termékenységi ráta közötti negatív kapcsolat pozitív tartományba fordulhat át. Luci és Thévenon (2011) eredményei szerint az OECD-országokban 30 ezer dollár körül alakulhatott ez a küszöbérték. A termékenységi ráta és az egy főre jutó GDP közötti kapcsolatot megkérdőjelezi ugyanakkor az elmúlt évtized során a skandináv országokban megfigyelt jelentős termékenységcsökkenés, ami a változatlanul bőkezű jóléti szolgáltatások és a magas, emelkedő egy főre jutó GDP ellenére ment végbe. A legutolsó rendelkezésre álló adat alapján 2022-ben az Európai Unió országai közül Franciaországban (1,79) és Romániában (1,71) volt a legmagasabb, míg a mediterrán országokban volt a legalacsonyabb a termékenységi ráta (Spanyolország: 1,16; Málta: 1,08). Ezen adatok alapján tehát egyik uniós országban sem érte el vagy közelítette meg a teljes termékenységi arányszám a népesség reprodukciójához szükséges értéket.
Az Európai Unió országaiban 2010 és 2022 között Magyarország, Szlovákia és Csehország termékenységi rátája növekedett a legjelentősebb mértékben az Eurostat adatai szerint.
A termékenységi ráta Magyarországon a 2010. évi 1,25-ról 1,56-ra emelkedett 2022-ig az Eurostat adatai szerint, ami 25 százalékos növekedést jelent.
Hazánk az uniós rangsor utolsó helyén állt 2010-ben, ugyanakkor 2022-re a 6. helyre lépett előre. Az európai mezőnyben is kiemelkedő eredményhez hozzájárult a családtámogatási rendszer 2010 utáni érdemi megerősítése, valamint a gazdasági környezet tartós javulása is, ami a foglalkoztatás és a bérek dinamikus emelkedése mellett ment végbe. Hazánkban bevezették a családi adórendszert, emellett a négy- vagy többgyermekes anyák, illetve a 30 évnél fiatalabb édesanyák szja-mentességet kapnak. Az otthonteremtést segítette a CSOK-támogatás, az állami kamattámogatás mellett igényelhető CSOK-kölcsön, az áfa-visszatérítési támogatás, valamint a jelzáloghitel-elengedés. További intézkedés volt a babaváró támogatás bevezetése és a bölcsődei férőhelyek számának jelentős bővítése. A korosztályok szerinti termékenységi adatok alapján – a 15–19 évesek kivételével – valamennyi női korosztályban emelkedett a gyermekvállalás 2013 és 2022 között.
A második legnagyobb termékenységnövekedést Szlovákia érte el az Európai Unió országai közül 2010 és 2022 között.
Az egy nőre jutó átlagos gyermekszám a 2010. évi 1,43-ról 1,63-ra emelkedett 2021-ig, amit kismértékű csökkenés követett 2022-ben. A 2010 és 2022 közötti növekményt két korcsoport, elsősorban a 35–39 éves, valamint a 25–29 éves nők termékenységének emelkedése eredményezte. Az elmúlt években Szlovákiában jelentősen megnövelték a gyermekek után igénybe vehető adókedvezményt, amelynek összege a gyermek életkorától függ (Crowe, 2022). A legnagyobb növekedésre a 0–15 éves gyermekek esetében került sor: míg 2018-ban 22 euró, addig 2023-ban már 100 euró volt a havi adókedvezmény gyermekenként igényelhető mértéke (OECD, 2024). Ezenfelül 2021-ben a szlovák kormány egyszeri 333 eurós támogatást folyósított azoknak a rászoruló családoknak, akik a koronavírus-járvány miatt nehéz anyagi helyzetbe kerültek.
A harmadik legnagyobb emelkedést a cseh termékenységi ráta mutatta 2010 és 2022 között.
Csehországban a 2010. évi 1,51-ról 1,83-ra emelkedett a mutató 2021-ig, ami aztán 2022-ben 1,64-ra mérséklődött. A termékenységi ráta 2010-es években megvalósult emelkedésében kulcsszerepe volt a magas minőségben elérhető mesterséges megtermékenyítési eljárások széles körű igénybevételének, ami érdemben támogatta a 35 év feletti nők termékenységét. A cseh nők 2012-ig 39 éves korig vehették igénybe a társadalombiztosítás által finanszírozott kezeléseket, majd 2012-ben felemelték 50 évre a mesterséges megtermékenyítési eljárások igénybevételére vonatkozó életkori határt. Az állam négy IVF-kezelést, illetve hat inszeminációt finanszíroz 100 százalékos mértékben a 39 évnél fiatalabb nők számára. Kocourková és szerzőtársai (2023) becslési eredményei alapján a kezelések termékenységi rátára gyakorolt hatása jelentős: 2020-ban például csak 1,65 lett volna a cseh termékenységi ráta a regisztrált 1,71-os érték helyett, ha nem alkalmaztak volna mesterséges megtermékenyítési eljárásokat. Ezzel párhuzamosan az eljárások hatása nélkül becsült termékenység is jelentősen nőtt a 2010-es évek során, ami a kiszámítható gazdasági környezettel lehet leginkább kapcsolatban. A cseh anyák rugalmasan dönthetnek arról, hogy mennyi ideig kívánnak anyasági támogatással otthon maradni: a legfeljebb négy évig járó támogatást sokkal rövidebb időtartamra is kérhetik, ez esetben arányosan magasabb havi összeget kapnak. Ez az intézkedés lerövidítette az első és a második gyermek megszületése közötti időt, és növelte a második gyermek vállalásának esélyét.
A nemzetközi jó gyakorlatok áttekintése mellett érdemes időt szentelni arra is, hogy megvizsgáljuk, egyes országokban milyen okok játszottak szerepet a termékenység visszaesésében a mögöttünk álló évtizedben. Más országok trendfordulóinak és negatív folyamatainak vizsgálata hozzá tud járulni az esetleges csapdák elkerüléséhez és így egy tartósan eredményes családtámogatási rendszer kialakításához.
A legnagyobb visszaesés a vizsgált időszakban Finnországban következett be, ahol a 2010-es 1,87-ról 2022-ig 1,32-ra csökkent a termékenységi ráta.
Finnország esetében a termékenység változására vonatkozó megszokott elméletek nem tudják megmagyarázni a folyamatokat, hiszen Finnországban stabil a gazdasági és a politikai rendszer, jól szerepel az ország a nemzetközi boldogságfelmérésekben, illetve alacsony a nemek közötti egyenlőtlenség. Problémát jelent ugyanakkor a fiatalok területi eloszlása. A finn nők a közoktatásban jobb eredményeket érnek el, mint a férfiak, és így magasabb arányban vesznek részt a felsőoktatásban is. Emiatt a párkeresés szempontjából kritikus 20–29 éves korosztályban a nők az egyetemi városokban koncentrálódnak. 2018-ban a 70 kistérségből csak a három egyetemmel rendelkező kistérségben élt több nő ebben a korosztályban, mint férfi, és volt olyan kistérség, ahol több mint másfélszer annyi férfi lakott, mint nő (Hiilamo, 2020).
A második legnagyobb visszaesés Írországban következett be, ahol 2,05-ról 1,54-ra csökkent a termékenységi ráta.
Az Eurostat adatai szerint 2010-ben (31,4 év) és 2022-ben (33,1 év) egyaránt Írországban volt a legmagasabb a nők átlagos életkora a gyermekvállaláskor az Európai Unióban. A gyermekvállalás kitolódását mutatja az is, hogy az anyák medián életkora a gyermekvállalásnál 34,3 év volt 2022-ben, ami szintén a legmagasabb az EU-ban. A termékenység csökkenésében szerepet játszott továbbá a terhességmegszakítások korábbi szigorú tiltásának 2018-as feloldása is.
A harmadik legnagyobb csökkenés Svédországban valósult meg: a 2010-es 1,98-os termékenységi ráta 2022-ben már csak 1,53-ot tett ki.
A visszaesésben szerepet játszik a svéd munkaerőpiac átalakulása. A fiatalok ma már sokkal bizonytalanabb állásokban dolgoznak, a családtámogatási rendszer pedig nem igazán alkalmazkodott a nem stabil állásba visszatérni szándékozó anyák igényeihez. Ennek eredményeként a 2010-es évtizedben csökkent az első gyermekek születési rátája minden munkaerőpiaci csoportban, ezen belül is főként a kedvezőtlenebb munkaerőpiaci helyzetben lévők körében (Ohlsson-Wijk és Andersson 2022).
A gyermekvállalási döntések meghozatala és időzítése személyes egyéni döntéseken alapul, amelyek az állam által nem vagy csak korlátozott mértékben befolyásolható tényezőktől is függenek a nemzetközi tapasztalatok szerint. Ilyen tényező lehet a stabil párkapcsolat megléte, az oktatási rendszerben (felsőoktatásban) eltöltött idő hosszúsága, az egészségi állapot, az egyéni életcélok és karriertervek, a támogató családi háttér megléte és a gazdasági környezet alakulása is. Az állam elsősorban a családtámogatások kiszámíthatóságával és optimális összetételének megválasztásával, vagyis a gyermekvállalás költségeinek kiszámítható csökkentésével, illetve a mindennapi élet támogatásával (például: bölcsődék) és az egészségügy fejlesztésével tudja támogatni a tervezett gyermekek megszületését.
Az európai jó gyakorlatok áttekintése alapján megállapíthatjuk, hogy Szlovákiában a gyermekek után járó adókedvezmény növelése, míg Csehországban a mesterséges megtermékenyítési eljárások széles körű elérhetősége és támogatása állhat kapcsolatban a termékenységi ráta emelkedésével. A kedvezőtlen termékenységi trendeket felmutató országok tapasztalatai alapján pedig fontos a munkaerőpiaci lehetőségekhez igazodó rugalmas támogatási rendszer kialakítása, illetve a vidék megtartó erejének növelése. Szakirodalmi eredmények alapján a többedik gyermek megszületésének esélyét érdemben csökkenti, ha egyenlőtlen a családon belül a nemek közötti munka- és tehermegosztás, még ha az állam családtámogatási kiadásai magasak is (Doepke és Kindermann, 2019). Emiatt fontos célkitűzés lehet a jövőben a magyar családtámogatási rendszer horizontjának szélesítése. Bár a magyar családtámogatási rendszer nemzetközi összehasonlításban kiterjedt és bőkezű, célszerű lenne, hogy a jelenleginél nagyobb hangsúly kerüljön a gyermekvállalással és a gyermekneveléssel kapcsolatos állami szolgáltatások fejlesztésére, illetve a családok, ezen belül is elsősorban az édesanyák mindennapi terheinek csökkentésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.