A Christie’s vezérigazgatója, Guillaume Cerutti a „kihívást jelentő makrokörnyezetet és a művészeti piac zsugorodását” említette kulcstényezőként a 2022-höz képest alacsonyabb aukciós eladásokban. A tendencia fő oka azonban az volt, hogy a tavalyi volt a ház legjobb éve, amit elsősorban minden idők legsikeresebb aukciójának köszönhetnek. Többek között annak, hogy Paul Allen néhai Microsoft-alapító kollekcióját hihetetlen összegért tudták értékesíteni. A gyűjtemény önmagában annyit hozott, mint egy teljes tavaszi vagy őszi szezon: 1,6 milliárd dollárral növelte a ház 2022-es eredményét.
Cerutti a jövőre nézve optimista, és ezt a bizakodást a megnövekedett magáneladásokkal magyarázta, illetve egy új gyűjtői, vásárlói kör megjelenésével. Bejelentette többek között azt is, hogy 2024-re ígéretes megbízásokat kaptak, a ház folytatja a megfontolt terjeszkedést, akár új, ígéretes helyszínek, akár az innováció területén.
A Christie’s jelentése szerint
a teljes árbevétele 6,2 milliárd dollár volt, szemben a 2022-es 8,4 milliárd dollárral.
Az aukciós eladások 5,03 milliárd dollárt értek el, ami alacsonyabb a tavalyi 7,2 milliárd dollárnál. A privát értékesítések 1,2 milliárd dollárt tettek ki, ami a Christie’s szerint 5 százalékos növekedés 2022-hez képest, és a teljes értékesítés 20 százalékát tették ki, szemben a legutóbbi 14 százalékos értékkel. Amerikában az aukciós eladások 2,57 milliárd dollárra rúgtak, ami 43 százalékos visszaesés a tavalyi évhez viszonyítva. Az aukciós eladások Európában, Közel-Keleten és Afrikában 1,65 milliárd dollárt tettek ki, ami 9 százalékos elmaradás, míg az ázsiai–csendes-óceáni térségben ez 805 millió dollár volt, ami négy százalékos csökkenés.
Az aukciósház szerint az ázsiai vásárlás regionálisan és globálisan is növekszik, a Kínából érkező új vevők száma globálisan 30 százalékkal nőtt.
A ház azt is közölte, hogy a vásárlók 35 százaléka új ügyfél a Christie’snél, és 65 százalékos növekedésről számoltak be a Z generációs vásárlók körében, akik leginkább a designer táskák, értékes órák és a grafikai nyomatok terén aktívak. A ház felmérése szerint a milleniálok generációja az összes új vásárló 34 százalékát teszi ki.
A Sotheby’s aukciós ház januárban hozza majd nyilvánosságra az éves eladási adatait.
A harmadik nagy szereplő, a Bonhams aukciósház 2023-ban több mint 1,2 milliárd dolláros forgalmat ért el, ami a jelentés szerint
történetének legjobb eredménye.
Ez a szám magába foglalja az aukciósház eladásait, valamint a művészeti, gyűjteményi, luxus- és gyűjtői autók hálózatát, és 14 százalékos ugrást jelent a 2022-re bejelentett 1 milliárd dollárhoz képest. A Bonhams globális vezérigazgatója, Bruno Vinciguerra úgy nyilatkozott, hogy 2023 minden várakozásukat túlszárnyalta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.