A svájci kormány gazdasági államtitkárságának (SECO) csütörtökön kiadott jelentése szerint április-júniusban a bruttó hazai termék (GDP) negyedéves összevetésben 1,8 százalékkal nőtt. Elemzők jobb adatra, 2 százalékos bővülésre számítottak az első negyedévben mért 0,4 százalékos csökkenés után.
Éves összehasonlításban 7,7 százalékkal ugrott meg a gazdaság teljesítménye a második negyedévben. Elemzők azonban 9 százalékos növekedést vártak az első negyedéves 0,7 százalékos visszaesés után.
Összességében a hazai össztermék már csak 0,5 százalékkal volt alacsonyabb a világjárvány kirobbanását megelőző negyedév, azaz a 2019 október-decemberi szintnél.
Negyedéves összevetésben a feldolgozóipar 0,9 százalékkal, a kereskedelem 4,8 százalékkal, a szálláshely és vendéglátás kategória 48,9 százalékkal, a művészet, szórakoztatás és szabadidő kategória pedig 52,9 százalékkal nőtt. Kiadási oldalról tekintve a lakosság fogyasztása 4,1 százalékkal, a kormányzaté pedig 5,5 százalékkal nőtt.
Éves összehasonlításban a feldolgozóipar teljesítménye 15,2 százalékkal, az építőiparé 6,8 százalékkal, a kereskedelemé 6,3 százalékkal, a szálláshely és vendéglátásé 38,1 százalékkal, a művészeteket, szórakoztatást és szabadidős tevékenységeket felölő szolgáltatások pedig 129,5 százalékkal nőttek.
A svájci kormány júniusban javította a gazdasági növekedési előrejelzést, mivel a járványt fékező intézkedések enyhítése erősítette a fellendülésbe vetett bizalmat és azokat a reményeket, hogy a GDP az addig vártnál korábban meghaladhatja a válság előtti szinteket.
Mindazonáltal Svájcot is elérte a járvány negyedik hulláma, és a pénzügyminisztérium arra figyelmeztetett, hogy jelentős kockázatok fenyegetik az államháztartást és a gazdasági fellendülést.
A júniusi előrejelzésben még úgy számolt a kormány, hogy idén 3 százalékkal nő a GDP, jövőre pedig 3,3 százalékkal.
Svájc reál GDP-je tavaly 2,4 százalékkal csökkent, két éve, 2019-ben pedig 1,2 százalékkal bővült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.