Ian Wright, a brit Élelmiszer- és Italszövetség (Food and Drink Federation, FDF) vezérigazgatója az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független londoni gazdasági tanácsadó és kutatóműhely pénteki szakmai rendezvényén elmondta: az iparágból hozzávetőleg 500 ezer dolgozó hiányzik, és emiatt már nem működőképes a folyamatos ellátást lehetővé tévő, mindig éppen időben érkező beszállítási modell.
Wright szerint a brit fogyasztók a korábbi időszakokban még számíthattak arra, hogy az üzletek polcain, az éttermek kínálatában mindig megtalálnak mindent, amit csak akarnak.
Ennek vége, és nem hiszem, hogy ez az időszak visszatér
– mondta az FDF vezetője.
Hozzátette: a beszállítói hálózatokban kialakult helyzet a továbbiakban csak romlani fog, és "e romlás után sem fog egyhamar javulni".
Wright elmondta: ez nem jelenti azt, hogy "nem lesz mit enni", de a múlt héten például egész Kelet-Angliában nem lehetett palackozott ásványvizet kapni, mivel az üzleteknek egyszerűen nem volt elégséges szállítási kapacitásuk ahhoz, hogy "ásványvizet és minden mást is" egyszerre eljuttathassanak a boltokba.
Az elmúlt napokban több gyorsétteremlánc, köztük a McDonald's jelezte, hogy kénytelen szűkíteni kínálatát, a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű étteremhálózat, a Nando's pedig negyven étterem átmeneti bezárásáról döntött, mivel nem tudta megoldani a teljes hálózat folyamatos ellátását. Az intézkedés a Nando's brit éttermeinek tíz százalékát érinti.
Az egyre súlyosbodó ellátási helyzetre mások mellett az áruszállítási ágazat is folyamatosan figyelmezteti a kormányt.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik, és ez egyre érezhetőbb áruhiányt okoz kiskereskedelmi szinten is, mindenekelőtt az élelmiszerellátásban.
A szakmai szervezetek szerint ennek egyik oka az, hogy a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el Nagy-Britanniát.
A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg, de ezután december végéig tartó átmeneti időszak lépett életbe, amely alatt jórészt a korábbi kereskedelmi és munkavállalási szabályozás maradt érvényben.
Az átmeneti időszak lejártával, idén januárban azonban Nagy-Britannia kilépett az Európai Unió egységes belső piacáról is, és ez új – az unióval kereskedő vállalatok és a szállítócégek számára sok költséges adminisztratív teherrel járó – kereskedelmi szabályozás bevezetését jelentette, azzal együtt is, hogy London és az EU kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodást kötött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.