Az egyre feszültebb brit üzemanyag-ellátási helyzet és teherautósofőr-hiány kezelésére hiába enyhít a londoni kormány a vízumszabályokon, az első külföldi reakciók nem túl biztatóak. A BBC rádióban egy lengyel sofőr úgy fogalmazott, hogy a britek „nem kapcsolgathatják ki és be a migráns munkavállalókat, mint egy csapot”.
A holland szakszervezetek szövetségének kutatási vezetője hasonlóképpen vélekedett, szerinte az európaiak nem fognak a britek segítségére sietni, hogy kimásszanak a bajból, amelyet csak maguknak köszönhetnek, utalt a Brexitre. Edwin Atema szintén a BBC-nek azt mondta, hogy a bérek megemelése is csupán rövid távú megoldás, mert a fuvarozás már a koronavírus-járvány és a Brexit előtt súlyos problémákkal küzdött a katasztrofális munkakörülmények és amiatt, hogy a „felelőtlen multinacionalisták” lenyomták a fizetéseket, így a sofőrök egyszerűen elhagyták a pályát. Marco Digiola, a több mint kétszázezer fuvarozócéget tömörítő European Road Haulers Association vezetője is úgy véli, „sokkal több szükséges” a munkavállalókra vonatkozó vízumszabályok enyhítésénél.
Egész Európában hiány van kamionsofőrökből. Nem vagyok benne biztos, hogy hányan akarnak közülük az Egyesült Királyságba menni
– fogalmazott. Annál is kevésbé, mert a britek is elismerik, hogy az országban még a kontinensen tapasztalhatónál is sokkal rosszabbak az utak menti szolgáltatások, ráadásul a vízum három hónapos időkorlátja sem túlságosan vonzó.
Olaf Scholz, a németországi választásokon első helyen végzett szociáldemokraták kancellár-jelöltje összekapcsolja az ellátási gondokkal az Egyesült Királyság kilépését az Európai Unióból.
Hétfői sajtótájékoztatóján a Deutsche Welle beszámolója szerint újságírói kérdésre emlékeztetett, hogy „a munkaerő szabad vándorlása része az Európai Uniónak, és nagyon keményen dolgoztunk, hogy meggyőzzük a briteket, ne hagyják el az EU-t”. A brit fuvarozók szakma érdekképviseleti szervezetei szerint is elsősorban azért hiányzik legalább százezer kamionsofőr, mert az uniós tagság tavalyi megszűnése óta rengeteg európai munkavállaló távozott Nagy-Britanniából, csak január óta 30 ezren hagyták el az országot. Az ötezres kvótát ezért elégtelennek tartják, hiszen csupán a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszer-ellátásban.
A brit benzinkutaknál hétfőn is hosszú sorok kígyóztak, és a lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete (Petrol Retailers Association – PRA) elnöke szerint csak reménykedni lehet abban, hogy a helyzet a hét közepére normalizálódik, mivel az autók többségét talán addigra már teletankolják.
A szövetség figyel és vár majd szerdától kezdve, hogy kiderüljön, lassul-e a forgalom a kutakon
– nyilatkozta Brian Madderson a Sky Newsnak. A pánikvásárlás különösen a városokat és azon belül is az angliai országrészt érintette, Észak-Írországban, valamint Skócia és Wales vidéki részein nincs probléma az ellátással. Volt olyan Texaco-kút, ahol a hétvégén 450 százalékkal nőtt a kereslet, és hétfőn is hosszú autósorok álltak benzinért. A szupermarket-láncok közül azonban egyelőre csak az Asda korlátozta ideiglenesen harminc fontban (mintegy 12500 forintban) a megvásárolható üzemanyag mennyiségét, a Sainsbury's és a Tesco nem tervez ilyesmit. A tőzsdei árfolyamokra nincs hatással a hiány, a BP és a Shell részvényeinek ára is emelkedett, az üzemanyag viszont péntek óta csak egy pennyvel lett drágább. A sajtóértesülésekkel szemben a kormány „egyelőre nem tervezi” a hadsereg bevetését az ellátás javítására, hangsúlyozta hétfőn George Eustice környezetvédelmi miniszter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.