A tiszta hidrogén egyre népszerűbb, és a jövőben a karbonsemleges gazdaság alapja lehet. Mivel azonban a hidrogén sokkal kisebb sűrűségű, mint a legtöbb energiahordozó, a termelési helyről a felhasználás helyére való szállítása során jelentős és gyakran figyelmen kívül hagyott logisztikai problémák vetődnek fel, amelyeket fontos megoldani, ha karbonsemlegessé akarjuk tenni a világot.
A tiszta hidrogén megkerülhetetlen szerepet fog játszani a globális dekarbonizációs célok elérésében. Ahogy a gazdaság minden ágazata a nettó nulla kibocsátás felé halad, a teljes hidrogénigény Európában 2050-re több mint 45 millió tonnára nőhet. Akár üzemanyagként, akár alapanyagként, a tiszta hidrogén és származékai különösen fontosak lesznek a nehezen szén-dioxid-mentesíthető ágazatokban, például a nehéziparban és a közlekedésben
– fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
A hidrogén szállítására rendelkezésre álló hordozótechnológiák azonban gyakran költségesek, bonyolultak és kockázatosak.
A Roland Berger szerint három formában lehetne költséghatékonyan szállítani a hidrogént:
A Roland Berger a három hidrogénszállítási lehetőség 2025-ös teljes üzemeltetési költségének (TCO) becsléséhez egy költség-összehasonlító modellt dolgozott ki, amelyben az egyes technológiákat négy logisztikai archetípuson belül tesztelték, melyek a következők: nagyméretű, kikötőtől kikötőig történő szállítás hajóval; közepes méretű, multimodális szállítás hajóval és vonattal; kisméretű, multimodális szállítás hajóval és teherautóval; és kisméretű, csak teherautóval történő szállítás.
A költség-összehasonlító modell legfontosabb tanulsága, hogy nincs olyan logisztikai megoldás, amely minden esetben megfelelő lehet.
Például a cseppfolyósítás és a hűtés jelentős költséggel jár, de jó választás lehet, ha a felhasználás helyén nagy tisztaságú folyékony hidrogénre van szükség. Az adott forgatókönyvhöz legmegfelelőbb opciót mindig eseti alapon kell majd meghatározni.
A tanulmány szerint az évtized közepétől kezdve több mint egymillió tonna tiszta hidrogént fognak szállítani a világon. A hidrogéngazdaság elterjedéséhez és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez elengedhetetlenek a nagyszabású beruházások a közlekedési infrastruktúrába. Az ágazatban elsőként lépők óriási előnyre tehetnek szert, és képesek lesznek meghatározni a piaci normákat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.