Az ipari fémek és az energiahordozók elképesztő drágulása súlyosan érinti a feldolgozóipart, üzleti terveik és árpolitikájuk átszabására késztetik a termelő vállalatokat, első helyen a járvány utóhatásai miatt amúgy is szenvedő autóipart.
Oroszország ukrajnai háborúja alaposan felverte szinte valamennyi termék árát a nyersanyagtőzsdéken,
noha az eddig meghozott nemzetközi szankciók a fémkereskedelmet eddig nem is érintették.
Igaz számos szakértő szerint hamarosan ez a lap is előkerül a pakliból, hogy jobb belátásra kényszerítsék Putyint. Más kérdés, hogy ez valószínűleg újabb a lökést adna az áraknak. A Londoni Fémtőzsdén (LME) enélkül is sorra dőlnek a rekordok, a nikkel tonnánkénti ára egy hét alatt négyszeresére nőtt és átlépte a százezer dollárt az ellátási aggodalmak közepette. Kedden az LME átmenetileg fel is függesztette a villanyautók akkumulátorainak és az acélgyártásnak alapanyagául szolgáló fém kereskedését.
A három hónapos határidős jegyzés 101 365 dollárnál akadt ki, az árrobbanást a háború mellett a már jelenleg is alacsony készletekkel magyarázták az elemzők. Oroszországhoz kötődik a globális kínálat tíz százaléka, s a legnagyobb feldolgozó, a Norilszk Nikkel maga felel az akkuelektródákhoz használt különleges nikkel kereskedelmének 15-20 százalékáért a JPMorgan adatai szerint.
Hasonló a helyzet a palládiumnál, a katalizátorfém hétfőn 3441 dolláros unciánkénti történelmi csúcsot állított fel,
de kedden sem süllyedt vissza a jegyzés a lélektani szint alá, ahogy az arany is kétezer dollár fölött kereste a helyét. Ole Hansen, a Saxo bank elemzője szerint ha a feszültség nem oldódik, a drágulás sem hagy alább, mivel a keresletet az autóipar generálja, s bár a palládiumot és a platinát minimális mennyiségben használták fel az alkatrészekben, nem tudják azokat kiváltani.
Hansen hozzátette, hogy az arany a 2020 augusztusában felállított 2072 dolláros történelmi csúcsa is veszélyben van, a bizonytalanságok, a hiányzó jegybanki lépések és felszökő infláció rendesen aláfűt a fém jegyzésének. A fémpiaci káoszban a kínaiak sem látnak tisztán, kedden a sanghaji határidős tőzsdén módosították az arany, réz, alumínium, cink, ólom és fűtőolaj határidős ügyleteire vonatkozó letéti követelményeket és kereskedési limiteket, amelyeket 10 és 14 százalék közé emeltek.
A német autógyártás orosz fémbeszállítóknak való kiszolgáltatottsága kiemelkedő Európában,
2020-ben a nikkel 44, a titánium 41, a vas 33 és a palládium 18 százaléka származott tőlük. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Oroszország a világ ötödik legnagyobb vasérctermelője és -exportőre, ők látják el alapanyaggal például az osztrák Voestalpinét és a svéd SSAB-t. Előbbi készletei pár hónapra elegendőek, utána új beszállító felé nézhet, ha nem jön a vonat keletről. Amely a szankciós listáról szintén lemaradt, hétfőn 4073 dolláros tonnánkénti áron rekordot döntő alumíniumot is hozhatja zavartalanul. Nem is keveset, hiszen az energiaigényes könnyűfém gyártásában 6 százalékos az oroszok a világpiaci részesedése.
Paradox módon most azonban az ukrajnai beszállítókkal vannak gondok, a kábelkötegeket – amelyek egy átlagos autót 5 kilométer hosszan szelnek keresztül-kasul –, nem tudják rendben szállítani a háború miatt, s ez a Volkswagen konszern több gyárában is fennakadást okoz az autók összeszerelésében. A BMW sincs jobb helyzeten, a bajorok viszont jó lóra tettek azzal, hogy hulladékfeldolgozásból nyerik ki az akkumulátorfémek egy jelentős részét, az új BMW iX modelleknél például a nikkel fele már elektronikai hulladékból származik.
A Stellantis csoport feje, Carlos Tavares nem rejtette véka alá, hogy amíg eddig a csiphiány és energia drágulása, úgy ezután az alapanyagok beszerzési költségének emelkedése is érvényesül majd az autóárakban. A drágulás mértéke egyelőre csak becsülhető, az viszont beszédes adat, hogy az Egyesült Államokban egy új autó 44 460 dolláros átlagos ára februárban, tehát még a háború előtt 18,5 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.