Oroszország lendületes ütemben növeli kőszén-kitermelő és export kapacitását elsősorban az ázsiai kereslet kielégítésére. 2035-re a széntermelés várhatóan 50 százalékkal, az export pedig 75 százalékkal nő, a 2019-es 217 millió tonnáról 380 millió tonnára – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2021-es jelentéséből.
A fő hangsúly a kohászati iparnak szánt kokszszénen van, tekintettel az ázsiai keresletre.
A 2020-as kapacitásbővítési tervben 2035-ig a kitermelés évi 21,3 millió tonnás növelését tűzték ki célul.
Az IEA 2021-es adatai alapján a terv megvalósítása már előrehaladott volt. Elsősorban a kohászatban használt kokszszén termelését növeli Oroszország.
Az export bővítése érdekében vasúti és kikötői infrastruktúra-beruházásokat is bejelentettek. Az Északi-sarkvidék jegének visszahúzódása lehetővé tenné Oroszország számára, hogy új nyersanyag-kitermelési projekteket fejlesszen ki az Északi-sarkvidéken.
A távol-keleti sarkvidéki Krasznojarszkban például az orosz AEON vállalat fejleszti a Taimyr-félszigeten található Sziradasajkoje szénmezőt. Az új jenyiszeji kikötő építése 2021 elején kezdődött, és várhatóan két éven belül befejeződik. Ez lehetővé teszi, hogy a sziradasays-i szénmezőből évente akár 7 millió tonna kokszszenet exportáljanak Ázsiába. A projekt egy külszíni szénbányát foglal magában, amelynek termelési kapacitása az első szakaszban évi 5 millió tonna, a második szakaszban pedig évi 10 millió tonna.
A Kínába és más ázsiai régiókba irányuló szénexport növelése érdekében Oroszország bővíti exportkapacitásait a távol-keleti régióban. Számos bővítési projektet jelentettek be a vaninói kikötő, Oroszország második legnagyobb csendes-óceáni szénkikötője számára. A Kolmar megduplázza kapacitását évi 24 millió tonnára, az A-Property 2024-ig új, évi 30 millió tonnás terminál építését tervezi, a SUEK pedig ugyanebben az időszakban 16 millió tonnával, évi 40 millió tonnára kívánja bővíteni ömlesztett áru termináljának kapacitását.
Betilthatja az Európai Unió az orosz szénimportotAz Európai Unió várhatóan már szerdán elfogad egy újabb szankciós csomagot Oroszország ellen az Ukrajnában elkövetett háborús bűnök megtorlására, és ennek a Bizottság javaslatára része lehet a szénimport betiltása. |
Oroszország új vasútvonalakba is beruház kelet felé. Különösen a legfontosabb vasúti összeköttetések, a Bajkál-Amur fővonal (BAM) és
a transzszibériai vasúthálózat kapacitása nő 55 millió tonnával évi 180 millió tonnára.
Ennek költségeit az IEA körülbelül 9,8 milliárd dollárra becsüli. A BAM 340 kilométer hosszú szakaszán már épül egy második vasútvonal. Ezenkívül 2021 márciusában Oroszország 9,6 milliárd dolláros beruházást hagyott jóvá egy új, 1000 kilométer hosszú, a Szahai Köztársaságból Kínába vezető vasútvonalra, bár a menetrendet még nem jelentették be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.