A legfőképp Kína ipari körzeteit és nagyvárosait sújtó Covid-járvány kezelésére alkalmazott zéró tolerancia mély nyomot hagyott az autóiparon és az értékesítésen egyaránt. Egyrészt a gyártásban előállt zavarok, másrészt a korlátozások miatt a kereskedések limitált elérhetősége az újautó-értékesítések drasztikus visszaeséséhez vezetett.
Áprilisban két év után esett ismét egymillió alá az eladott személyautók havi darabszáma, az éves összevetésű csökkenés megközelítette a 48 százalékot. Az eladások utána lendületet vettek, május első három hetében 780 ezer jármű kapott rendszámot, 34 százalékkal több, mint az előző hónap azonos időszakában, ám a háztartások apadó jövedelme, a vásárlóerő gyengülése miatt még így is 16 százalékkal marad el az egy évvel korább időszakától.
Holott épp lendületesen emelkednie kellene a mutatónak. Hogy ez így legyen, a Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) hathatós beavatkozást kér a kormánytól, ami elsősorban anyagi ösztönzőket jelent. Az első negyedévben elért, éves szinten 0,2 százalékos bővülés ugyanis méltatlan a világ legnagyobb, évi 500 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító autópiacához, még ha ebben az alkatrészhiány is nagymértékben közrejátszott. Különösen rossz a helyzet, ha a 2021-es év, 3,8 százalékos forgalombővüléséhez viszonyítunk.
Az ágazati lobbi szerint a csapást jelentene a dinamikusan fejlődő elektromosautó-gyártás számára, ha a járművek vásárlásához nyújtott állami támogatásokat csökkentenék vagy kivezetnék azokat. Márpedig a pekingi államkassza számára húzós tételt jelentő támogatási rendszer az év végével kifut, folytatásáról még csak tárgyalgatnak az illetékesek.
Ráadásul a villanyautó-gyártásban a kínai vállalatok már a nagy multik nyakában loholnak, és ebben a versenyben rendkívül erősek a pozícióik. Olyannyira, hogy a General Motorst és a Volkswagent már le is győzték a kínai piacon, ahol az év első négy hónapjában 1,49 millió elektromos autót és tölthető, plug-in hidridet adtak el, a tavalyi mennyiség több mint dupláját.
E két kategória együttes részesedése már 23 százalékos a kínai újautó-piacon.
Sőt: az új generációs e-autók tízes toplistáján a sanghaji óriás gyárában a termelést csütörtökön a járvány előtti szintre felturbózó amerikai Teslát leszámítva egyetlen külföldi modell sem szerepel. Ott van viszont rajta az idén már 390 ezer villanyautót – a Tesla tripláját – eladott BYD, valamint a hiperolcsó buborékautóiról ismert Vuling, a magasabb árszínvonalat és méretet képviselő Chery és az Xpeng.
A listára a Volkswagen a kínai vegyesvállalatával, a FAW Grouppal csak a 15. helyre fért fel. De az egész piacon jellemző a kínaizálódás, a globális márkák pár évvel ezelőtt a forgalom 70 százalékát adták, áprilisban már csak 43-at. A Nissan vezérigazgatója, Ucsida Makoto szerint a trend folytatódik, olyannyira, hogy 3-5 éven belül a megkezdődhet a globális autómárkák kiszorítása és távozása a kínai piacról.
Bill Russo, az Automobility tanácsadó cég vezetője szerint a kínai gyártók sokkal jobban figyelembe veszik a helyi igényeket, azt, hogy a villanyautók vásárlóközönsége négy keréken gördülő okostelefonként tekint a járművére, amellyel elbeszélgethet, amit másutt nemkívánatos kínai applikációkon keresztül irányíthat, miközben az ügyeit is intézi. Ezt az életérzést pedig a hagyományos világmárkák nem kínálják. De igyekeznek.
A 13 százalékra olvadt piaci részesedésű Volkswagen és a 12 százalékos szelettel bíró General Motors dollármilliárdokat költ kínai beruházásaira, az elektromos átállásra.
Az amerikaiak 2025-re már évi egymilliós darabos kínai villanyautó-gyártó kapacitással terveznek, A Volkswagen globálisan 55 milliárd dollárt költ az átállásra 2026-ig, de már most nehézségei akadtak a kínai piacon, ahol az ID.x modellcsaládjuk igen langyos fogadtatásra talált: az idei 200 ezres eladási tervükből eddig csupán 33 ezer teljesült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.