Élénkült a német gazdasági hangulat májusban, háromhavi csúcsra tört és túlszárnyalta a 92,1 pontos várakozásokat az üzletihangulat-index a müncheni székhelyű Ifo gazdaságkutató intézet felmérése szerint. Bár a cégek mindenekelőtt sokkal elégedettebbek voltak jelenlegi üzletmenetükkel, azonban továbbra is szkeptikusak maradtak.
Az Ifo közgazdászai szerint Európa legnagyobb gazdaságában jelenleg nincsenek jelei recessziónak, bár az ipari termékek iránti kereslet jelentősen visszaesett, és továbbra is gondok vannak az iparban és a kiskereskedelemben.
Már áprilisban is emelkedett a mutató, 91,8 pontra az előző havi 90,8-ről, ahogy a gazdasági szereplők túltették magukat a háború kirobbanása okozta első sokkon. Az emelkedés nem torpant meg az inflációs aggodalmak, az alapanyaghiány, valamint az ukrajnai háború ellenére, így májusban az index elérte a 93 pontot.
Nőtt a mutató a feldolgozóiparban is mínusz 0,7 pontról 2,8-re, így a cégek valamivel jobbnak értékelték jelenlegi helyzetüket, és növekedtek a várakozásaik is.
A következő hónapokat azonban továbbra is bizalmatlanul várják, hiszen lassult a kereslet és csökkentek a megrendelések.
A szolgáltatási szektorban is javult az üzleti környezet, sokkal elégedettebbek voltak jelenlegi helyzetükkel, mint az elmúlt hónapokban, így 5,5 pontról 8,1-re emelkedett a mutató. Ennél nagyobb növekedést legutóbb 2021 júniusában figyelhettünk meg, azonban kérdéses, meddig tart a jó hangulat. Egyre pesszimistábbak a várakozások, különösen a közlekedési és logisztikai cégeknek vannak aggályai.
Az építőiparban is valamelyest helyreállt a hangulat az áprilisi visszaesés után, így a mínusz 20 pontról 13,4-re emelkedett az index, azonban a vállalatok többsége továbbra is kétkedve várja az elkövetkező időket.
Nincs ez másként a kereskedelemben sem, két egymást követő csökkenés után ismét emelkedett a mutató, mínusz 13,2 pontról mínusz 10,8-re, azonban az ágazat továbbra is egyértelműen pesszimista júniust illetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.