Csökkent Oroszország olajexportból származó bevétele, miközben a tengeri nyersolajszállítások hathetes csúcsot döntöttek. Ennek hátterében az áll, hogy Moszkvának hatalmas árengedményeket kell biztosítania az ázsiai fogyasztóknak, hogy azok felvásárolják az Európa által szankcionált olajmennyiséget – írta a Bloomberg.
A teljes tengeri nyersolajszállítás a május 30-i héten ugrott meg, és április vége óta a legmagasabb szintre emelkedett.
Összesen 38 tartályhajó 27,6 millió hordót rakodott be az ország exporttermináljaiból. Ez napi szinten 3,94 millió hordót jelentett, ami 10 százalékkal több, mint a május 23-án véget ért héten, amikor 3,58 millió hordót tett ki.
Az Európai Unió június 2-án fogadta el a orosz kőolajimportra vonatkozó szankciókat. A nyersolajvásárlásra vonatkozó tilalom, amely december 5-én lép életbe, a tengeri szállításra korlátozódik, a Druzsba csővezetéken keresztül történő szállítást azonban nem érinti. Lengyelország és Németország elkötelezte magát amellett, hogy az uniós tilalom nélkül is megszakítja az orosz nyersolaj behozatalát, így Magyarország, Szlovákia és Csehország marad csak valódi orosz olajimportőr, ez 90 százalékkal csökkentené az Európába irányuló szállításokat tavalyhoz képest.
A május 30-i héten az Oroszország fő felvevőpiacáról, a balti-tengeri terminálokból érkező ural nyersolaj importja ismét megugrott, és napi 417 ezer hordóval, azaz 29 százalékkal három hete a legmagasabb szintre nőtt. Az emelkedést részben kiegyenlítette a Novorosszijszk fekete-tengeri kikötőjéből érkező mennyiségek csökkenése, ahol a forgalom napi 57 ezer hordóval, azaz 7 százalékkal esett vissza. Az oroszországi sarkvidéki és csendes-óceáni exportterminálok forgalma nem változott a korábbi héthez képest.
Míg a május 30-i héten a szállított mennyiségek emelkedtek, Moszkva exportjából származó bevételek nem a várakozások szerint alakultak,
ugyanis kilencmillió dollárral, azaz 5 százalékkal, 162 millióra csökkentek. A bevétel visszaesése a hordónkénti export csökkenő árára utal.
Az orosz kikötőkből szállított rakományok száma a múlt héten a korábbi hét naphoz képest néggyel, 38-ra emelkedett. A balti-tengeri kikötőkből több hajó indult, azonban az összes többi területről érkező szállítmányok száma nem változott.
A Primorszk és Uszt-Luga balti terminálokon rakodó hajókon a nyersolaj mennyisége a május 30-i héten ismét emelkedett. Az északnyugat-európai helyszíneket kijelző konténerhajókon a mennyiség héthetes csúcsra nőtt a Finnországba és Lengyelországba irányuló szokatlan szállítások révén. A Balti-tenger irányából a Földközi-tenger felé tartó szállítások 11 hetes, míg az Ázsiába irányuló szállítmányok mennyisége hathetes mélypontra került.
Mindegyik számadat valószínűleg emelkedni fog, bár a Balti-tengerről exportált nyersolaj több mint negyedét olyan hajókon szállítják, amelyeknek még nem adták meg a végső kirakodóhelyét. Ezek többsége várhatóan a Földközi-tengerre vagy Ázsiába megy.
Az oroszországi balti kikötőkből induló nyersolajszállítások ennek ellenére a terveknek megfelelően haladnak.
A május 30-i héten héten a Primorszkban és Uszt-Lugában tervezett összes rakományt a berakodási időponthoz képest egy napon belül elszállították.
A június 3-ig tartó héten nyolc tartályhajó rakodott be a Fekete-tengeren lévő Novorosszijszkban, ami eddig ebben az évben a legfontosabb heti hajószámot jelentette. A legtöbb nyersolaj a Fekete-tenger térségén belül maradt a Bulgáriába és Romániába irányuló szállításoknak köszönhetően, amelyek szintén az év legmagasabb szintjét érték el. Az Ázsiába irányuló szállítások alig változtak, két hajó indult el Indiába.
Oroszország köszöni az olajembergót, nagy profitot várnak az energiaexportbólA nyugati szankciók miatt olyan drága lett az olaj, hogy Moszkvának csak úgy hízik a pénztárcája. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.