Romániában országos tiltakozási akció indul az üzemanyagok meredek drágulása miatt. A közösségi oldalakon meghirdetett demonstráción akadályozni kívánják a töltőállomások tevékenységét, így próbálva nyomást gyakorolni a hatóságokra az árak csökkentése, de legalábbis maximálása érdekében.
A szerdait, valamint a jövő héten esedékes tüntetést ugyanakkor több helyen máris „előjáték” előzte meg: az elmúlt napokban tucatnyi gépkocsivezető egy időre megbénította a benzinkutak működését Botosani és Targu Jiu városában azáltal, hogy mindössze néhány millilitert tankolt, és hosszan tisztogatta autóját a kútnál.
Az elégedetlenség érthető, hiszen az országban minden eddiginél drágább az üzemanyag, és sokak számára lassan megfizethetetlenné válik.
Romániában jelenleg 8,50 és 8,70 lej (680-696 forint) között mozog a normál benzin literenkénti ára, míg a gázolajé 9 és 9,25 lej (720-740 forint) között.
Csak júniusban hat hullámban emelték áraikat a kőolajipari cégek, egy év alatt pedig majdnem megduplázódott az üzemanyag ára, ami uniós szinten az egyik legnagyobb arányú drágulás.
Fuvarozói szervezetek már hónapokkal ezelőtt szorgalmazták, hogy a kormány avatkozzon be, és szabályozza a piacot, a kezdeményezés elemzését követően azonban a Nicolae Ciuca vezette balliberális kabinet úgy döntött, hogy nem szab felső határt a benzinnek és a gázolajnak. Sőt azt a javaslatot is elvetették, hogy csökkentsék 50 százalékkal az üzemanyagok jövedéki adóját.
Ehelyett május elején a kormány arról határozott, hogy 24 milliárd forintnak megfelelő állami támogatást nyújt a közúti áru- és személyszállítóknak az üzemanyagárak emelkedésének ellensúlyozására úgy, hogy a megvásárolt üzemanyagra literenként 50 bani (40 forint) támogatást nyújtanak évente háromezer cégnek, cégenként 100 ezer lejes plafonig.
Ezt azonban a kedvezményezettek már csak azért sem tartják elégségesnek, mivel az országban negyvenezer társaság foglalkozik fuvarozással, és nem egyértelmű, mely cégek, milyen kritériumok alapján részesülnek az állami szubvencióban. A fuvarozók országos szövetsége (FORT) magyarországi és szlovéniai mintára a benzin és a gázolaj árának hatósági maximálását követeli.
A munkáltatói szövetség szerint nincs más megoldás a helyzet rendezésére, mint az árstop bevezetése, emellett üdvözölte azt a törvényhozói kezdeményezést, amely a jelenlegi 19-ről 5 százalékra csökkentené a közúti fuvarozási szolgáltatásokra kivetett áfát, de kéri a kormánytól, hogy ezt ne törvénnyel, hanem sürgősségi rendelettel vezessék be, ebben a formában ugyanis azonnal hatályba léphet. A FORT ugyanakkor arra buzdítja a lakosságot, hogy csatlakozzon a beharangozott tiltakozó megmozdulásokhoz.
Munkaügyi vita kirobbantásával fenyeget a Mol romániai leányvállalatának kialakult helyzet. A szakszervezetek erősen nehezményezik, hogy a társaság a dolgozók által kért 10 százalékos béremelés helyett csak 7 százalékos emelést helyezett kilátásba. Kifogásolják azt is, hogy az olajipari társaság megvonni készül az élelmiszer-utalványokat az alkalmazottaktól, és csökkentené a túlóráért fizetett bérpótlékot is. Pedig volna miből fizetni, hiszen a Mol Románia tavalyi 350 millió lejes (28 milliárd forint) nyeresége 25 százalékkal haladta meg a 2020-ban jegyzett profitot, miközben a 10 százalékos béremelés összesen 95 millió forintnak megfelelő többletkiadással járna évente.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.