BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem tetszik a német autóiparnak az Európai Unió döntése

Elvben elfogadja, de bírálja is a német járműipar az Európai Parlamentnek a belső égésű motorral hajtott új autók forgalomba helyezésének 2035-ös beszüntetésére tett kezdeményezését.

Az Európai Parlament 2035-től be akarja tiltani a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az európai parlamenti képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy 

a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. Mielőtt azonban ilyen rendelet hatályba léphetne, a parlamentnek még egyeztetnie kell az uniós tagállamokkal.  

Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től történő betiltása ellen szólalt fel. Wissing csütörtökön Berlinben a dpa német hírügynökség kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, hogy az Európai Parlament belső égésű motorral kapcsolatos döntése nem nyerte meg a tetszését. 

A technológia kivezetése nehéz idők kezdetét jelentené a polgárok számára – mondta. Sok munkahely függ ugyanis a belső égésű motoroktól. 

Azt szeretnénk, hogy a belső égésű motorú járműveket 2035 után is lehessen újonnan forgalomba helyezni, ha bizonyíthatóan csak bioüzemanyaggal lehet azokat megtankolni. A belső égésű motorral felszerelt, klímasemleges járművek engedélyezése van csak összhangban a technológiai nyitottság elvével

 – mondta.

A Német Gépipari Szövetség (VDMA) is bírálta az Európai Parlament kezdeményezését. 

Az Európai Parlament szavazása nem jó hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából

 – mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön. 

20 May 2022, Lower Saxony, Emden: VW employees work on the ID.4. Volkswagen has started series production of the all-electric ID.4 compact SUV at its plant in Emden, East Frisia. After the start-up phase, 4000 e-vehicles per week are to be produced in Emden by the end of the year. Photo: Sina Schuldt/dpa (Photo by Sina Schuldt / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Sina Schuldt / dpa Picture-Alliance via AFP

Ez nemcsak azt jelenti, hogy az EU feladja vezető szerepét a belső égésű motorok technológiái terén, hanem azt is, hogy lemond egy nagy potenciállal rendelkező, fenntartható technológiai lehetőségről is

– mutatott rá Rauen. A tilalom ugyanis csak beszűkítené a rendelkezésre álló  klímasemleges meghajtási technológiák választékát. Nem szabad eltekinteni attól sem – mondta –, hogy Oroszország és Kína uralja a globális járműipar ellátását az elektromobilitáshoz szükséges olyan kulcsfontosságú nyersanyagokkal, mint például a nikkel, a kobalt vagy a magnézium. 

Ezáltal a belső égésű motorok fokozatos kivonása jelentős geopolitikai kockázatot jelentene Európa számára

– figyelmeztetett. 

A Volkswagen-csoport elvileg végrehajtható lépésnek tartja az Európai Parlament döntését. Ambiciózus, de elérhető célt fogalmaztak meg – közölte a wolfsburgi székhelyű vállalat csütörtökön. 

Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan. Ez az egyetlen ökológiailag, technológiailag és gazdaságilag észszerű módja a belső égésű motorok mielőbbi kiváltásának

 – fogalmaz a csoport közleménye. 

Európa legnagyobb autógyártó csoportjának néhány márkája már korábban bejelentette, hogy fokozatosan kivonul a benzin- és dízeltechnológiából, és hamarosan leállítja a motorok új generációinak fejlesztését is. 

A Mercedes-Benz autógyártó elvben üdvözölte az Európai Parlament döntését. „2030-ra készen állunk arra, hogy teljesen elektromos meghajtásúvá váljunk ott, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik” – mondta Eckart von Klaeden, a csoport külkapcsolati részlegének vezetője csütörtökön Stuttgartban a dpa hírügynökségnek. 

„Elvben üdvözöljük a döntést” – mondta Von Klaeden, hangsúlyozva, hogy a döntés a politikusokra hárítja a szükséges infrastruktúra biztosításának felelősségét. „A közlekedés területén az éghajlatvédelem sikerének szempontjából az új technológiák elfogadása, nem pedig a hagyományos technológiák betiltása a döntő szempont” – fogalmazott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.