Folytatódik Ukrajnában a felőrlő háború, a harcok súlypontja továbbra is az Oroszország nyugati határaival szomszédos Donbászban van. Az orosz csapatok lassan ugyan, de folyamatosan foglalják el a területeket. Luganszk megye (az ukrán közigazgatás szerinti határokon belül) moszkvai jelentések szerint már teljes egészében Oroszország, illetve a két „népköztársaság” (LNR, DNR) csapatainak az ellenőrzése alatt van. A következő cél: Donyeck megye teljes ellenőrzés alá vonása.
Zelenszkij elnök kérlelhetetlen, a végsőkig tartó harcot hirdetett, Ukrajna teljes területe (beleértve a Krímet is) visszaszerzése a cél. Ugyanakkor furcsa módon sajátos érdekhasonlóság fedezhető fel Moszkva és Brüsszel, valamint Washington álláspontja között. A reális helyzeten, az erőviszonyokon alapuló tárgyalásos megoldás a belátható jövőben csak kompromisszumon, Ukrajna részéről területi engedményen alapulhat. Erre, ki nem mondva, de hajlik mind az EU, mind a NATO és vélhetően Moszkva is. Ugyanis még egy csonka (a keleti, déli részektől, területe 20-25 százalékától megfosztott) Ukrajna is ütközőzónát jelentene mindkét félnek: a NATO-EU-nak Oroszországtól, Moszkvának a nyugattól való távolságtartására szolgálna. Egy ilyen megoldás valószínűsége azonban jelenleg nagyon csekély, Kijev elszántnak látszik elfoglalt területei visszaszerzésében.
A katonai helyzetet egyelőre nem befolyásolják nagyobb mértékben Kijev javára az Ukrajnának szállított nyugati fegyverek (nehéz- és rakétatüzérség, légvédelmi eszközök, páncélosok). Ha bebizonyosodik, hogy az amerikai Himars rakéta-sorozatvetőket orosz városok (Belgorod) lövetésére használják az ukránok – amit Moszkva állít –, az feszültséget kelthet a legnagyobb fegyverszállító, az USA és az ukrán vezetés között. Washington ugyanis a fegyverszállítások feltételül kötötte ki, hogy az Amerikából érkező fegyverekkel nem támadhatnak orosz városokat, orosz területen lévő célpontokat. Biden elnök tart attól, hogy Putyin ezt ürügyül használná fel, azt állítva, hogy a nyugat, a NATO közvetlenül beavatkozik az ukrajnai háborúba, és a konfliktus egy Oroszország–NATO-összecsapássá válhatna.
Felvetődik a kérdés, hogyan lehetne a majdani Ukrajnát minél gyorsabban integrálni az európai gazdasági, politikai – és esetleg katonai – közösségbe. Először is fel kell számolni a háborús károkat. A luganói újjáépítési konferencián mintegy negyven ország, tucatnyinál is több nemzetközi szervezet vett részt. Bonyolítja a helyzetet, hogy Ukrajna aktívan beleszól olyan globális kérdésekbe is, amelyekbe talán nem kéne. Ilyen például a földgáz nemzetközi minősítésével kapcsolatos vita. A szakvélemények klímabarátnak minősítik a földgázt, az EU is hajlik erre az álláspontra. Ukrajna viszont, hogy gyengítse az oroszok exportpozícióit, agresszíven lobbizik a nemzetközi fórumokon azért, hogy a gáz környezetszennyező minősítést kapjon.
Ez is jelzi, hogy az Ukrajnával kapcsolatos események mintegy katalizátorként hatnak a világpolitikai folyamatokra. Felgyorsítják például a nyugati demokráciák és a keleti, harmadik világbeli, kisebb-nagyobb mértékben autoriter vezetésű-államrendű országok szétválását. A folyamat további terheket rak az amúgy is repedező globalizált világgazdaságra, növeli a fragmentációt, továbbá közelíti Moszkvát Pekinghez. A minapi madridi NATO-csúcs is jelezte, hogy a nyugat bizonyos mértékig tisztában is van ezzel. A madridi dokumentumokban Kína mint stratégiai kihívás, Oroszország pedig mint fő ellenség szerepel. A nyugat alapvető érdeke lenne leválasztani Pekingről Moszkvát, elhidegíteni a kapcsolataikat, átállítani Kínát egy, a nyugattal szemben kevésbé kritikus pályára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.