Például Berlin kilátásba helyezte Kijevnek az ultramodern IRIS-T, eredetileg levegő-levegő rakétarendszer föld-levegő változatának a szállítását. Olaf Scholz kancellár a múlt hónapban a Bundestagban erősítette meg az ügyletet.
Az IRIS-T a legtöbb szakértő szerint ma a világ talán legjobb közép-hatótávolságú rakétafegyvere. Kormányzása újszerű, a rakéta-hajtósugarat forgatják el (thrust vectoring), amellyel korábban nem ismert manőverező képességet szerez. A német Diehl fejlesztette ki, eredetileg levegő-levegő rakétaként. Később megjelent a földi indítású IRIS-T, amelyet az ukránok is kapnak.
Német források szerint a kormányok sorban állnak, hogy rendelhessenek az új német légvédelmi rakétafegyver rendszerből, amelynek nemcsak a műszaki paraméterei, hanem az ár-érték aránya is kiváló. Magyarország egyelőre az IRIS-T eredeti, levegő-levegő változatát szerzi be a JAS 39 Gripenekhez.
A magyar légtér egy részét 2024-től a földi bázisú norvég-amerikai NASAMS-3 védi. Hasonlóan az IRIS-T-hez, ez az AMRAAM 120-as levegő-levegő rakéta föld-levegő változatára épül.
Németország elküldte a megígért 3 Mars-II. rakéta sorozatvetőt (az amerikai M270/HIMARS német változatát, amelyet a Krauss-Maffei Wegmann gyárt) az ukránoknak. Emellett 3 Gepard légvédelmi-földi célok elleni páncélozott harcjárművet (a megígért legalább 15-ből) és 3 PzH 2000-es 155 mm-es páncélozott önjáró (hernyótalpas) nehéz-tarackot kaptak az ukránok, akik Leopard 2 harckocsikat is akarnak. A lengyel T- 91 Twardyk (T-72-es származékok) első szállítmánya is megérkezett Ukrajnába.
Berlinben a szabaddemokraták (FDP) az élharcosai, hogy - elsőként a nyugati világból - német harckocsik, MBT-k gördüljenek ukrán földön és tüzeljenek az oroszországiakra. Berlini nem hivatalos adatok szerint a kormánykoalíció legalább egy tagjában megvan a szándék, hogy az NSZK Ukrajna - arányosan - legnagyobb - fegyverszállítójává váljon.
A német kormány július végén beleegyezett, hogy a Krauss-Maffei Wegmann fegyver-művek nekifogjon 100 darab PzH 2000-es ukrán rendelésre való legyártásához. A közlemény megfogalmazása érdekes: nem segélyről, ajándékozásról, hanem eladásról szól, azaz az ukránoknak ki kell perkálniuk 1,7 milliárd eurót a száz darab fegyverrendszerért. Az ügylet óriási. Összehasonlításképpen: jelenleg a Bundeswehrnek körülbelül negyven darab azonnal hadra fogható PzH 2000-e van. Magyarország, a maga megrendelt 24 darab PzH 2000-esével a térség egyik legerősebb tüzérségű hatalmává válik.
A németek azt mondják, hogy az év szava a „Ringtausch” – eredeti jelentése szerint a házasulandó felek gyűrűcseréje. Katonai értelemben vélhetően Berlinben, Varsóban, Prágában, Pozsonyban találhatták ki, hogy Ukrajnának minél hatékonyabban segítsenek – és maguk se járjanak rosszul.
Azaz odaadnák a maguk használt, hadrendben, vagy raktáron lévő, a szovjet-orosz időkből származó, és a NATO-követelményeknek egyre kevésbé megfelelő páncélosaikat, tüzérségi eszközeiket az ukránoknak. Cserében a németek a Kijevnek szánt Leopárd 2-es harckocsijaik, a PzH 2000-es messze hordó önjáró tarackjaik egy részét nem az ukránoknak, hanem a lengyeleknek, cseheknek, szlovákoknak (esetleg a bolgároknak) adnák.
Az ukránok is jól járnának, mert olyan fegyverekhez jutnak, amelyeket ismernek, szervizelnek – és a volt Varsói Szerződésesek gond nélkül lecserélhetnék régi szocialista nagyvasaikat újabb kapitalista, korszerű nagyvasakra.
Így elvben egyszerűnek, kivitelezhetőnek hangzik, a gyakorlatban azonban problematikus. Varsóban áll a bál, nagyon haragszanak a németekre, mert állításuk szerint a saját T-72-eseiket, az azok alapján kifejlesztett hazai T-91-es Twardyjaikat odaadták az ukránoknak, ám egyelőre a Ringtausch német oldala nem működik. Friedrich Merz CDU-főnök vállalkozott arra, hogy saját gépével Varsóba repül, és lecsillapítja a lengyeleket.
Persze vannak a Ringtauschnak furcsa oldalai is. A szlovákok, akik MiG-29-es repülőgépeiket, és az amerikaiakat akarták bevonni a gyűrűcserébe, ravaszul megszabták, hogy használt MiG-jeiket darabonként 35 millió euró értékben számítsák bele az ügyletbe.
Azokat a MiG-29-eseket, amelyekért a másod-, harmadlagos nemzetközi fegyverpiacon ennek a tizedét sem nagyon adták volna meg.
A lengyelek saját MiG-29-eseikkel hasonlóképpen járnak el. Az, hogy a Ringtausch repülőgép-része hol tart, csak megsaccolni lehet, mert az információkat titkosítják. Vélhetően
az ilyen ügyleteket felügyelő amerikai kormány beszámítja majd a Szlovákiának 2024-ben szállítandó F-16-osok árába az Ukrajnának átadott MiG-ek árát.
Még a bolgároknak van néhány darab repülni képes MiG-29-esük, de az ottani belpolitikai helyzet képlékenysége miatt ezek sorsa egyelőre nem ismert.
A lengyelekkel a repülőgép-Ringtausch már március elején elindult. Antony Blinken amerikai külügyminiszter támogatta az ötletet, amit kezdetben a lengyelek nem akartak, félvén, hogy Moszkva casus bellinek fogja értelmezni a MiG-29-esek átadását. Aztán a lengyelek legyőzték aggályaikat, viszont az amerikaiak kezdtek visszatáncolni. Ramstein, az amerikaiak németországi óriás légitámaszpontja lett volna a lengyel MiG-29-esek közbülső állomáshelye, amit később maguk az amerikaiak utasítottak el különféle, csak részben ismert okok miatt. Washington is amiatt aggódott, hogy harci gépek szállításával Ukrajnának átlépik a „vörös vonalat”, és háborúba keveredhetnek az Oroszországi Föderációval.
Azaz Ukrajna földi fegyverzetével, páncélosaival, tüzérségével, légvédelmével katonailag Európa egyik legerősebb államává válhat. Ami persze kockázatokkal is járhat. Mi történik, ha bekövetkezik a valószínűtlen, de teljesen ki nem zárható esemény: Kijevben megbuktatják a Zelenszkij vezetést és egy Moszkva-barát kormányt ültetnek a hatalomba?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.