Ukrajna orosz megszállását követően az Európai Tanács úgy határozott, hogy az uniónak a lehető leghamarabb teljes mértékben meg kell szüntetnie az orosz gáz-, olaj- és szénimporttól való függőségét. Az Európai Bizottság ezért előterjesztette a REPowerEU tervet, amely a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség csökkentése és az energiaellátás uniós szintű diverzifikálása révén kívánja növelni az uniós energiarendszer rezilienciáját. Ez a célkitűzés a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközön (RRF) keresztül valósul majd meg: az azt támogató intézkedéseket a nemzeti helyreállítási és rezilienciaépítési tervek REPowerEU-fejezetei tartalmazzák majd – áll az uniós számvevők közleményében.
Ukrajna orosz inváziója nyomán reflektorfénybe került a gáz-, olaj- és szénimporttól való függőségünk: az uniónak feltétlenül cselekednie és gyorsan reagálnia kell a fokozódó energiabiztonsági aggályokra
– jelentette ki Ivana Maletic, a véleményért felelős számvevőszéki tag.
Úgy véljük azonban, hogy a REPowerEU a jelenlegi formájában nem feltétlenül képes gyorsan azonosítani és végrehajtani az unió energiabiztonságára és -függetlenségére közvetlen és legnagyobb hatást gyakorló uniós stratégiai projekteket.
Bár a javaslat átfogó áttekintést nyújt a kontextusról és a fő kihívásokról, a számvevők több következetlenségre is rámutatnak a REPowerEU kialakításában. Míg a terv célkitűzése az unió egészére összpontosít, a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközt a tagállamok által javasolt intézkedések révén hajtanák végre. A számvevők szerint ez kockázatos a felmerülő kihívások stratégiai kezelése szempontjából, és oda vezethet, hogy egyes projekteket, amelyek az egész uniónak stratégiai jelentőségűek, nem a REPowerEU-n keresztül finanszíroznak majd.
A Európai Bizottság becslése szerint a REPowerEU céljára – ezen belül az orosz fosszilis tüzelőanyagok behozatalának 2027-ig történő fokozatos megszüntetéséhez – további 210 milliárd euró értékű beruházásra lesz szükség. A rendelkezésre bocsátott kiegészítő finanszírozás teljes összege azonban csak 20 milliárd euró;
a többi finanszírozási forrás kívül esik a bizottság hatáskörén, és attól függ, hogy a tagállamok hajlandók-e erre a célra felhasználni a fennmaradó RRF-hiteleket, vagy forrásokat átcsoportosítani más uniós szakpolitikáktól, különösen a kohéziós és vidékfejlesztési politikától. Ezért az uniós számvevők figyelmeztetnek, hogy
a ténylegesen rendelkezésre álló teljes finanszírozási összeg nem feltétlenül lesz elegendő a becsült beruházási igények fedezésére.
A számvevők szerint a pénzeszközök tagállamok közötti tervezett elosztása szintén problémákat vet fel. Mivel azokat ugyanolyan arányban osztanák szét, mint kezdetben a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz forrásait, az allokációk nem tükröznék sem a REPowerEU jelenlegi kihívásait és célkitűzéseit, sem pedig a tagállamok sajátos szükségleteit. A REPowerEU-fejezetek benyújtására nem írnak elő konkrét határidőt, ezért kisebb valószínűséggel sikerül majd azonosítani a határokon átnyúló projekteket és ösztönözni a megvalósításukat.
Nem állnak rendelkezésre összehasonlító elemzések, ezért kisebb a stratégiai rálátás arra, hogy mely projektek képesek a legnagyobb mértékben hozzájárulni az unió energiabiztonságához és energetikai függetlenségéhez.
Véleményükben a számvevők emellett a REPowerEU-t érintő más hiányosságokra is rámutatnak, egyebek között a beszámolás, a nyomon követés és az értékelés, valamint a REPowerEU-fejezetek benyújtása és értékelése terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.