Sokmilliárd eurós kérdés, ami a címben szerepel, hiszen egyre több jel mutat arra, hogy télre nem lesz elegendő földgáz arra, hogy mindenkinek jusson. A háztartások fűtése pedig előbbre való az ipar igényeinél, így hamarosan számos német cég kényszerülhet arra, hogy a szokásosnál jóval kevesebb gázzal oldja meg a működését. Hogy a különböző vállalatok hogyan készülnek erre, annak a Deutsche Welle járt utána.
Ola Källenius Mercedes vezér például arról beszélt, hogy cége akár felére is képes csökkenteni gázfogyasztását, sőt végső esetben azt is meg tudja oldani, hogy olajra cseréli a földgázt. Bármennyire is megnyugtatóan hangzanak ezek a szavak,
a német autóipar nem tartozik azon szektrorok közé, melyek kimondottan függenének a nyersanyagtól.
Bár sok szó esik az atomerőművek élettartamának esetleges meghosszabbításáról vagy épp a újra üzembe helyezett szénerőművekről, a gázzal történő áramtermelés kiváltása sem tartozik a megoldhatatlan feladatok közé. A lakossági fűtés és az ipari felhasználás esetében azonban a helyzet sokkal bonyolultabb.
A nyersanyagot főként a vegyipar az acél, az üveg és a papírgyártás terén használják, ráadásul ezen iparágak termékei sok más vállalat számára szolgáltatnak alapanyagot.
A BASF a világ legnagyobb vegyipari cége, aminek fő, ludwigshafeni üzeme annyi energiát használ, mint Dánia egésze, ráadásul számukra földgáz nem csupán mint energiahordozó, de mint alapanyag is kulcsfontosságú. A cég elnöke, Martin Brudermüller júliusi szavai szerint a ludwigshafeni gyár – csökkentett kapacitáson ugyan – akkor is tovább működhet, ha korlátozni kell az ipari gázfelhasználást. Ez mindenképpen előrelépés az áprilisban közzétett véleményéhez képest, amikor elképzelhetőnek tartotta, hogy teljesen le kell állítani a termelést.
A cég második legnagyobb németországi üzeme, a brandenburgi Schwarzheide esetében a helyzet jobb, a gyár képes áram és gőzigényének egészét olajjal fedezni, míg a cég Európán kívüli üzemeit nem igazán érinti a németországi gázhiány, így az Egyesült Államokban, Malajziában vagy épp Kínában található gyárak működése nincs veszélyben.
Az alumínium kohók működtetése szintén jelentős mennyiségű energiát igényel, nem meglepő tehát, hogy Hinrich Mählmann, a Német Alumíniumszövetség elnöke arról számolt be július elején, hogy a szektor cégei a legrosszabbra számítva gyártanak készenléti terveket.
A fő kérdés persze az, hogy milyen sorrendben veszíthetik el az iparági szereplők a gázellátásukat. Egy bizonyos ponton a gyáraknak be kell zárniuk ugyanis.
A német alumíniumipar, mely nagyjából 240 céget jelent több mint 60 ezer dolgozóval és évi majdnem 22 milliárd eurós forgalommal, így is csak időt nyerhet. Mivel a termékek előállítása számos olyan folyamattal jár, melyhez jelentős hő kell, a gáz lecserélése rövid időn belül egyáltalán nem egyszerű feladat. A szervezet felmérése szerint tízből kilenc cég nincs is felkészülve arra, hogy rövidtávon lecserélje a földgázt. Az ellátás 30 százalékos csökkenése pedig a vállalatok felénél állítaná le a termelést.
Nem meglepő, hogy az energiaintenzív iparágak lobbitevékenysége már a gáz adagolására készül és a cégek azt igyekeznek bizonyítani, hogy az ő tevékenységük kritikus jelentőségű. Hogy a gyógyszergyártók részére csomagolást gyártó vagy épp az autók akkumulátorát tartalmazó alumínium doboz készítői élveznek majd elsőbbséget, egyelőre nem tudni.
Noha Németországban az üvegvisszaváltást továbbra is ösztönzik, a sörfőzdék is kifogyhatnak az üvegekből a gázhiány miatt, de maga az üvegbe kerülő tartalom előállítása is energiaigényes feladat. Bár a gázt bizonyos esetekben olajra lehet cserélni, az üvegiparban ez már nem annyira egyszerű. A visszaváltás ellenére mintegy 900 millió új sörösüvegre van szükség az országban.
Az üveggyártás terén ugyan lehetséges szintén az olajra váltás, ám ehhez új engedélyekre is szükség lesz sok esetben. A kemencéknek ráadásul folyamatosan működniük kell, hiszen több tonnányi olvadt üveg található a gyárak tartályaiban, melyek megszilárdulása több millió eurós veszteséggel járhat.
A kohók és a gyártás leállítása ráadásul nem jár a kereslet megszűnésével, hanem a felhasználók sok esetben más, Európán kívül beszállító után nézhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.