Joe Biden elnök azt ígérte, hogy „fájdalmat okoz”, és „megsemmisítő csapást” mér Vlagyimir Putyin elnökre, amikor az ukrajnai háborúra válaszul korlátozta az olyan árucikkek behozatalát, mint a vodka, a gyémánt vagy az üzemanyag. Több száz más termék azonban változatlanul áramlik az Egyesült Államokba Oroszországból. Az Associated Press beszámolója szerint az invázió kezdete óta több mint 3600 hajó érkezett amerikai kikötőkbe orosz fával, fémmel, gumival és egyéb áruval megrakva. Ez ugyan jelentős visszaesés a tavaly ugyanebben az időszakban mért mintegy hatezer hajórakományhoz képest,
de hivatalos adatok szerint így is havi egy-három milliárd dollár értéket meghaladó importot jelentett az ukrajnai invázió kezdete óta.
Ráadásul mivel az Oroszországba irányuló export júniusban már 58 millió dollárra esett vissza, így a külkereskedelmi forgalomban a száz százalékhoz közelít az amerikai deficit.
Arra természetesen senki nem számított, hogy a szankciók miatt leáll a kétoldalú kereskedelem, mivel bizonyos importcikkek betiltása nagyobb károkat okozna az érintett amerikai ágazatoknak, mint Oroszországnak. Vannak olyan termékek, amelyeket be lehet szerezni alternatív forrásból, másoknál azonban nincs ilyen lehetőség.
A műtrágya behozatalát kimondottan támogatja a washingtoni kormányzat, ebből több mint száz szállítmány érkezett február vége óta.
Szinte naponta érkeznek az amerikai kikötőkbe darával, súlyemelőcipővel, kriptobányász-felszereléssel, sőt párnával megrakott konténerek is.
Ami a legfontosabb cikkeket illeti, Oroszország kulcsfontosságú beszállító alumíniumból, acélból és titánból – ezeknek a termékeknek a kitiltása drámaian megemelné az árakat, miközben az amerikai fogyasztók számára is nagy gondot okoz a négy évtizedes csúcson lévő infláció. A legtöbb érintett amerikai vállalat régóta szerződéses kapcsolatban áll orosz beszállítóival, és ez a kapcsolat gyakorlatilag megszakítás nélkül tart. Az AP által gyűjtött adatok szerint
több mint 900 hajó érkezett 264 tonnányi fémmel február óta,
az orosz alumíniumból az Egyesült Államokban autóalkatrészeket, repülőgépeket, italosdobozokat, kábeleket, létrákat és napelemkereteket gyártanak. A Ruszal amerikai részlegét áprilisban vásárolták fel, az új cég, a PerenniAL csak júliusban több mint 35 ezer tonna alumíniumot importált Oroszországból. Egy másik fontos importőr a világ legnagyobb titángyártójának, az orosz VSMPO-AVISMA tulajdonában lévő Tirus US, amely 48 országban több mint háromszáz cégnek ad el titánt, köztük amerikaiaknak az ágazatok széles körében az ékszerészektől kezdve az űripari vállalatokig.
A titánhoz hasonlóan nem lehet beszerezni máshonnan azt a fát sem, amelyből a legtöbb amerikai iskola bútorai és a lakásokban felhasznált padló jelentős része készül. Kanada után Oroszország a világ legnagyobb faexportőre, és szinte csak ott vannak olyan fűrésztelepek, amelyek balti nyírfából erős, tartós rétegelt lemezt készítenek. Az amerikai kormányzat az idén büntetőtarifákat vetett ki az orosz exportra, ami felbosszantotta Ronald Liberatorit, egy nevadai kereskedőt, aki a nagy amerikai bútor- és parkettagyártóknak árulja az orosz nyírfát.
„Az a probléma, hogy Oroszország az egyetlen a világon, amelyik ezt a terméket gyártja. Nincs alternatív forrás” – mondta,
hozzátéve, hogy a vámon felül 800 ezer dolláros biztosítékot is letétbe kellett helyeznie az adóra, ami tovább növelte az költségeket. „Ki fizeti ezt meg? Ki? Ön és az Egyesült Államokban minden más magánszemély” – háborgott.
Oroszország egyebek között leszállított az idén az Egyesült Államoknak majdnem négyezer tonna töltényt is, amelyeket fegyverboltok és nagykereskedők között terítettek szét. A töltények egy része egy szankcionált oligarcha cégétől érkezett, de a szállítások április óta jelentősen lelassultak. A büntetőintézkedések nem vonatkoznak a nukleáris anyagokra, az urán–235 dúsítására használt radioaktív urán-hexafluoridból szintén több millió dollár értékű érkezett az orosz állami tulajdonban lévő Tenextől a dél-karolinai Westinghouse Electrichez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.