A General Motors még az idén kiterjeszti robotaxi-szolgáltatását az arizonai Phoenix és a texasi Austin városára is, felhasználva leányvállalata, a Cruise önvezető technológiáját. Kyle Vogt, a Cruise alapító-vezérigazgatója a Goldman Sachs konferenciáján elmondta, hogy a tesztüzemük helyszínéül választott San Franciscóban már kiválóan működik a rendszerük, ezért terjesztik ki Amerika más nagyvárosaira is.
Céljuk még, hogy 2025-re elérjék az évi egymilliárd dolláros árbevételt. A startup formában működő Cruise-ba először még 2016 márciusában invesztált a General Motors (GM). Idén februárban aztán 2,1 milliárd dollárért kivásárolta a Cruise-ból a Softbank által menedzselt Vision Fundot, és további 1,35 milliárd dollárt tolt a vállalkozásba, amelynek piaci értékét szakértők már 30 milliárd dollár körülire becsülik.
Hogy jó lóra tett-e a Mary Barra vezette GM, az egyelőre legfeljebb valószínűsíthető, a Cruise ugyanis
nemcsak az utasokat viszi gyors ütemben, hanem a pénzt is.
Ám mivel az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztéseket végző vállalkozások számára a nyereségtermelés nem elvárás, a Cruise mérnökei is nyugodtan dolgozhatnak, és bővíthetik az anyavállalat elektromos autójára, a Chevrolet Boltra épített robotaxi-szolgáltatásukat.
San Franciscóban már 70 autójuk járja éjszaka a várost, számukat Kyle Vogt szerint az év végéig duplájára vagy triplájára növelik. A texasi Austinban és az arizonai Phoenixben jóval kisebb flottával indulnak.
A Cruise Phoenixben már beszerezte az összes szükséges engedélyt ahhoz, hogy vezető nélküli autóival fuvarokat vállaljon, legyen szó akár személy-, akár csomagszállításról. Az ottani tesztüzemben egyik befektetője, a Walmart kiskereskedelmi lánc számára nyújtott szolgáltatásokat. Nem lesz egyedül a terepen, ugyanis az Alphabethez tartozó, hasonló profilú Waymo sofőr nélküli önvezető taxijai is dolgoznak Phoenixben.
A Waymo viszont San Franciscóban egyelőre csak ingyenfuvarokat teljesít, biztonsági sofőrrel a kormány mögött, aki szükség esetén közbe tud avatkozni, és átveheti a jármű irányítását. Néha erre szükség van, a Cruise utasai közül ketten meg is sérültek egy júniusi San Franciscó-i balesetben, mire a cég valamennyi autóját szervizbe rendelte és frissítette a szoftvereiket.
A Cruise finanszírozása nem olcsó, a GM csak a San Franciscó-i robotaxi-üzletág kiépítésén eddig 5 milliárd dollárt veszített, s mióta pénzt is kér a fuvarokért, a mínusz egyre nő. A második negyedévben a Cruise vesztesége 500 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 300 millióval. A féléves veszteség pedig a 900 millió dollárt közelítette.
Történik ez épp akkor, amikor a befektetői hangulat kezd szkeptikussá válni, s
egyre többen érzik úri huncutságnak az önvezető autózást,
és az abba való invesztálást a soha meg nem térülő kategóriába sorolják. Nem véletlenül tett le a GM arról, hogy a Cruise-t a közeljövőben tőzsdére vigye. Optimizmusuk azonban nem csökken, a GM tervei szerint 2030-ban csoportszinten már 50 milliárd dolláros bevételük származhat az automatizált járműszolgáltatásokból és technológiából. Hogy ebből mennyivel veszi majd ki a részét a robotaxi-szolgáltatás, azt nem részletezték.
A Cruise-t egyelőre felveti a pénz,
3,7 milliárd szabadon elkölthető dollárjuk van és az anyavállalat 5 milliárd dolláros hitelkeretet is nyitott a számukra, hogy abból vásárolhassanak tőlük a teljesen automatizált, a megszokott emberi kezelőszerveket – pedálokat, kormány stb. – nélkülöző Cruise Origin villanyautókat.
Ugyanakkor megpróbálnak ügyelni a költségeikre is, ezért saját kézbe veszik a csipfejlesztést, mert belátták, hogy az olyan óriásokkal, mint a Nvidia messze nincsenek egy súlycsoportban, hogy alkupozícióról már ne is beszéljünk. A Cruise ezért szakított a grafikus csipeket szállító Nvidiával, és egy meg nem nevezett ázsiai gyártóval lépett partnerségre.
A robotaxik tömeges elterjedése inkább évtizedes távlatban mérhető, és számos akadály is hátráltatja. Ide tartozik a bizalomhiány, ami például szűk területre és idősávra korlátozza a Cruise robotaxi-szolgáltatását. A cég folyamatos tárgyalásban van a San Franciscó-i hatóságokkal a területhatárok és a 22–06 órás idősáv kiszélesítéséről, egy nagyobb flotta bevetéséről.
A leginkább egy közúti metrókocsihoz hasonlítható önvezető Originből 2500-at szeretne a kaliforniai metropolisz útjain látni a Cruise, ehhez már be is adták a kérelmüket. A júniusi baleset és a több esetben is tanácstalanul leálló, moccanni sem képes robotaxik okozta, hatalmas dugók sem javítanak az új technológia társadalmi megítélésén. Akárhogy is, a technológia fejlődését nem lehet megállítani, s előbb, de inkább utóbb nem csak San Francisco utcáin lesz megszokott látvány a robotaxi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.